Být součástí týmu

datum publikace 31.12.2011

Být součástí týmu

Pracovní tým se stále tvoří a jeho příjemná či jiná atmosféra je ovlivňována tím, jak se kdo cítí být členem týmu, jaké postoje zaujímá šéf a jaké pracovníci. Co podporuje dobré vztahy v týmu najdete také v tomto článku.

Související články

Po přečtení článku Zákon přitažlivosti v managementu bych ráda reagovala z pozice druhé strany, z pozice řadového zaměstnance. Snad tak dám naději těm, kteří nalezení stejně smýšlejících pracovníků považují za science-fiction. A varování těm, kteří by snadno o schopné lidi mohli přijít.

Pro většinu z nás, obzvlášť máme-li již vlastní rodiny a závazky, je při hledání zaměstnání prioritní otázkou mzda, pracovní doba a případné výhody za odvedenou práci. Přesto, volba každého z nás, máme-li tu možnost, je nakonec ovlivněna také atmosférou pracovního prostředí a kolektivem případných spolupracovníků, osobností „šéfa“. Zkrátka týmem v jakém budeme pracovat. Každý jsme jiný. Každému vyhovuje něco jiného. Pro někoho je práce pouze zdrojem nezbytných příjmů, pro někoho způsob realizace. Patřím k těm, kterým na smyslu a výsledcích jejich práce záleží.

Stojí-li něco za to, aby to bylo uděláno, stojí to za to, aby to bylo uděláno co nejlépe.

Snad můj pohled na věc přispěje společně s článkem, na který reaguji, dát dohromady ty, kteří chtějí kopat za jeden tým.

Osobnost „šéfa“

Osobnost „šéfa“ může být sama o sobě pro zaměstnance velkou motivací. Je-li už z atmosféry pracovního prostředí a kolektivu lidí, kterými se obklopuje, zřejmé kam směruje a na co klade důraz, může to být prvním podnětem k tomu, získat stejně nebo alespoň podobně smýšlejícího pracovníka. Nemluvě o tom, že tuto skutečnost jistě ocení i sám zákazník. K člověku, kterého si vážíme, ať už pro jeho osobní či podnikatelské schopnosti, nás to táhne, zajímá nás a může být pro nás až čest, být součástí jeho týmu.

Příliš benevolentní šéf nemusí být výhrou. Na jeho pracovišti může snadno nastat bezvládí, kde pravá ruka nebude vědět, co dělá levá. Koho by pak práce bavila, když věčně musí pátrat, kde najde kolegy, se kterými potřebuje něco řešit nebo najednou zjistí, že to, nad čím strávil spoustu času, už udělal někdo jiný. Naopak zdánlivě přísný a tvrdý šéf nemusí být nutně pohromou, pokud stanový rozumná a jasná pravidla, díky kterým na firmě vládne řád a pořádek.

Poznámka na okraj:
Osobnost šéfa může být opravdu velmi velkou motivací. Sama jsem nedávno zažila, jak silným dojmem na vás může zapůsobit charisma takové osobnosti, které na vás dýchá z promyšlenosti, kam a s jakým cílem směřuje, z výsledků jeho práce ale i lidskosti. A vážím si toho člověka, byť ho osobně neznám.

Kolektiv spolupracovníků

Kolektiv spolupracovníků je dalším faktorem, který může ovlivnit práci jednotlivce. I řadový zaměstnanci rádi pracují v týmu lidí, se kterými si rozumí a jde jim o stejnou věc – dobře odvedenou práci. Mohou se na sebe spolehnout, rozumí si, vzájemně se doplňují a společná práce je baví. Stávají se přáteli a často pak nehledí na nějakou tu chvilku času na víc nebo se dokonce ani na soukromých akcích neubrání diskuzi o právě řešeném problému.

Poznámka na okraj:

Měla jsem to štěstí poznat tým, který takto funguje a moc ráda, byť jen na krátký čas, byla jeho součástí. V příjemné pracovní atmosféře jsme dokázali pracovat mnohem efektivněji. Dodávali si elán a chuť s problémy se poprat, hledat jejich řešení. Všechno šlo tak nějak snáze, příjemně a rychleji.

Atmosféra pracovního prostředí

Nemám teď na mysli vybavení kanceláře či dílny, i když i to může do jisté míry pracovníka ovlivňovat, pokud je ve své práci nedostatkem něčeho omezován, limitován, ale spíš atmosféru, která vládne mezi řadovými zaměstnanci a šéfem. Jak řeší případně vzniklé problémy. Zda se navzájem umí respektovat a vážit si jeden druhého. Uvědomovat si, že jsou jeden tým.

Jak dobré pracovníky neztratit?

  • Nebuďte vy a váš tým. Chcete-li aby pracovníkům na Vaší firmě záleželo stejně jako Vám, musí cítit, že jste jeden tým. Jděte příkladem. Poznáte tak, zda vaše požadavky jsou splnitelné a pracovníci jistě ocení, že stejné nároky jaké kladete na ně, máte i na sebe.
  • Dbejte na to, aby pracovníci cítili, že jim Vámi přidělená práce má smysl a vaši podporu.
  • Dejte najevo, že si všímáte věcí kolem sebe. Nejen pokáráním, že něco není v pořádku ale i pochvalou, že je nebo že někdo udělal něco nad rámec svých povinností. Nemusí to být pochvala „před nastoupenou jednotkou“. Stačí poznámka, že jste si toho všimli a hodnotíte to kladně.
  • Najděte si chvilku zamyslet se nad náměty svých pracovníků. Reagujte na ně. Oceňte dobrý nápad. Snažte se vysvětlit svůj zamítavý postoj, byť je větou: „Momentálně to není možné.“ Nesmíte ji ale uplatňovat vždy. Pak by měla stejný význam jako prosté autoritativní „Ne“, které můžete vést k tomu, že za vámi příště se svým námětem na zlepšení už nikdo nepřijde. Ztratí zájem. Když ho nemáte vy, proč by měl mít on?
  • Pamatujte, že přístupem: »Já ti dávám práci. Já ti dávám plat.« dosáhnete toho, že pracovníci budou plnit jen opravdu nezbytné k tomu, aby plat dostali.
  • Važte si pracovníků, kterým na Vaší firmě záleží.

A vzkaz těm, kteří jsou stejně jako já jen řadoví zaměstnanci

  • Nezapomínejte na to, že Váš šéf Vám dal pracovní příležitost. Važte si jí!
  • Nezapomínejte, že on má rozhodující slovo. On má pravomoc ale i zodpovědnost. Ne vždy můžete znát všechny okolnosti, které ho ke konečnému rozhodnutí vedly.
  • Zkuste si představit být na jeho místě. Uvědomte si všechny jeho povinnosti, závazky, odpovědnost. Opravdu byste dokázali být lepší? Ano? Tak proč jste stále jen řadovým zaměstnancem?
  • Nezapomínejte, že i on je jen člověk!
  • Nezapomínejte, že jak se budete chovat k ostatním, budou se ostatní chovat k vám.
  • Nebuďte lhostejní ke svým pracovním povinnostem jen proto, že ostatní to tak taky dělají.
  • Zamyslete se nad tím, zda vám „brblání“ na šéfa v něčem pomůže. Nehledejte chyby, snažte se hledat řešení.

Nestačí „jen“ být součástí týmu. Důležité je, opravdu tou součástí být! Cítit se tak a být tak brán.

Hodně štěstí všem.

Eva Staňková

Diskuze k článku

od: Eva

Není tým jako tým vloženo: 14.3.2012

Milý Pepo,
pravděpodobně jsi nepochopil o čem jsem v článku psala. Jedním z předpokladů, aby firma mohla úspěšně fungovat je kvalitní spolupráce všech jejích součástí. Jedním z předpokladů, aby jsi i ty mohl svoji práci odvést co nejlépe, pokud ti na tom co děláš opravdu záleží a máš rád pocit z dobře odvedené práce, je i to s jakými lidmi spolupracuješ. Jestli vás spojuje jen to, že pracujete u stejné firmy nebo společná myšlenka a chuť odvést kvalitní práci. Až vychladneš, zkus se zamyslet nad tím, zda by se i tobě nepracovalo daleko lépe mezi lidmi, kteří mají podobný přístup k práci jako ty. A neodsuzovat jen proto, že možná většina z "vašeho týmu" chodí do práce jen proto, aby měla z čeho zaplatit nájem, jídlo a pivo v hospodě.

reagovat

od: Pepa

Čím sme? TÝM sme! vloženo: 13.3.2012

Záměrně volím slovenštinu, abych zdůraznil dvojsmyslnost chápání tlupy jako týmu. Tým je jen banda připodělaných lajdáckých jedinců, kteří ve stádu hledají ochranu. Posílají si vtipné e-maily, drbou a práci se vyhýbají. Mám také živý zážitek. Dnes jsem musel odejít před obědem z práce, protože tam v openspace ten TÝM řval jak paviáni. Holt vedení bylo zrovna mimo... Nemohl jsem se soustředit na práci, tak jsem to v 10 hodin zabalil. A až tu bude zase někdo plkat o týmu, tak ať se radši nejdřív kousne do jazyku.

reagovat

od: Blanka

Komentář vloženo: 22.1.2012

Komentář také navazuje na můj článek o „Zákonu důvěry“.
Ačkoli se s s výše uvedeným vedoucím autorka článku osobně nesetkala, přesto obsahuje charakteristiku člověka, který využívá svůj „dar“ lídra. Je příkladem toho, že vnitřní nastavení uvolňuje energii, která zdaleka překračuje okruh pracovního kolektivu.
Čím se tedy vyznačuje skutečně charizmatický vedoucí?
Dobrý šéf má vizi a současně schopnost touto vizí motivovat své spolupracovníky. Pomáhá týmu i jednotlivcům určovat úkoly, společně dohodnout podmínky a pravomoci. Jestliže jsou jednotlivci i tým opravdu ztotožnění s úkolem je vytvořený základ pro budování vzájemné důvěry. Vedoucí pak nepotřebuje tolik energie k tomu, aby neustále kontroloval úkoly, měnil zadání a upřesňoval požadavky. Z tohoto důvodu mu zbývá více času a chuti, aby se zabýval reálnou podporou členů svého týmu. Aby jim připravoval ty nejlepší podmínky pro plnění jejich úkolů. A podřízeným zůstává energie pro naplňování přijatých úkolů, místo věnování se pomluvám, klepům a výmluvám.

reagovat

Obor

Metoda

Norma

Poradci

Myšlenky poradce

„K řízení ostatních je nutné nejdříve znát sám sebe.“ více >>

Petr Hlušička Petr Hlušička

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie