Co potřebuje zaměstnanec, aby vám vydělával peníze?

datum publikace 25.02.2012

Interní komunikace - motivace

Finančním bonusem svého talentovaného zaměstnance nijak neohromíte. Dnes jsou pracovníci náročnější. Nabídněte jim kariéru, vzdělání, ale hlavně s nimi mluvte tváří v tvář. Fungující interní komunikaci ve firmě potřebujete stejně jako kolující krev ve vašem těle. Je to základ.

Související články

Profesionální řízení interní komunikace se v České republice nestihlo ani ohřát, zatímco v západních zemích už jede na plné obrátky. Například softwarový vývojář SAS, oceněn jako nejlukrativnější zaměstnavatel za rok 2010, nabízí stravování zdarma, provozuje sportovní komplexy pro zaměstnance, nebo zajišťuje hlídání dětí. PR agentura Rh+ marketing připravila nejdůležitější body, na které je třeba v rámci interní komunikace myslet.

Trendy a zásady?

Dobře definovaná kariérní dráha, osobní rozvoj
Zajistěte, aby zaměstnanci dobře znali své příležitosti. Možnost kariérního růstu je pro ně hnacím motorem. Všechny generační skupiny pracující v marketingovém a reklamním oboru tvrdí, že vzdělávání a vytváření kariéry je to nejdůležitější, co jim může firma nabídnout. 63 % zaměstnanců (Advertising Age and 24 Seven: The State of Marketing Job Satisfaction, 2011 tvrdí, že možnost profesionálního rozvoje má pozitivní dopad na jejich spokojenost.

Silná firemní kultura
Vytvářejte příběhy a historii firmy. Zamyslete se, zda jsou vaši zaměstnanci hrdí na to, kde pracují. Vytvořte takové prostředí, aby jim stálo za to ráno vstát z postele.

Rovnováha mezi pracovním a osobním životem
Vaši zaměstnanci nejsou stroje a pouze finanční ohodnocení, tzv. držhubné, na ně neplatí. Tedy ne dlouhodobě. V létě mnohem více ocení volný víkend strávený s přáteli.

Neformální komunikace
Je pro fungování firmy extrémně důležitá. Získáte při ní nové podněty, ale hlavně nabídnete zaměstnancům interakci. Andrew Graff, CEO společnosti Allen & Gerritsen, nabízí svým zaměstnancům jednou za měsíc společný oběd, kde se podává lehce alkoholické Martini. Zaměstnanci se při této příležitosti mohou ptát na cokoliv, co je zajímá. Firma Allen & Gerritsen byla oceněna portálem Advertising Age jako .nejlepší zaměstnavatel v marketingové branži pro rok 2011

Zapojení zaměstnanců do firemních aktivit
Zapojte aktivně zaměstnance. Supermarketový řetězec Wegmans Food Markets se stará o blaho svých pracovníků. 11 tisíc zaměstnanců v rámci podpory zdravého životního stylu jedlo po dobu osmi týdnů ovoce a zeleninu zdarma. K tomu se zavázali ujít po tuto dobu alespoň 10 tisíc kroků denně

Mezigenerační pracoviště
Propojení pracovníků různých generací vytváří pevné zázemí. Zaměstnanci si navzájem předávají zkušenosti a posilují týmovou práci. Chcete se dozvědět více o výhodách mezigeneračního pracoviště? Čtěte seriál o interní komunikaci v dalším čísle.

Segmentace, nemíchejme hrušky s jablky

Před aplikováním interní komunikace si musíme důkladně promyslet, ke komu hovoříme. Stejně jako vytváříme cílové skupiny zákazníků a přizpůsobujeme jim konkrétní sdělení, stejně to platí i uvnitř firmy.

Liniová segmentace
Jiný způsob komunikace a motivace vyžadují operátoři, administrativní pracovníci a management firmy. Opřít se můžete o teorii motivace X (tzv. teorie cukru a biče) a Y podle Douglese McGregora už z roku 1960, doplněnou teorií Z Williama Ouchiho.

Generační skupiny
Hlavní rozdíly v generacích X, Y a Baby Boomer jsou převážně kvůli rozdílné výchově a také využívání rozdílných technologií potřebných k práci.

 

  Vlastnosti Pracovní chování
Generace X Generace X je orientovaná především sama na sebe. Na druhém místě v žebříčku hodnot je rodina a třetí práce. Jejich protějšky Baby Boomer jsou naopak poháněni úspěchem v business světě. Způsob, jakým si firmy mohou udržet zaměstnance Genenerace X, je umožnit jim dosahovat osobních cílů. Rodinné a partnerské vztahy umísťuje Generace X na vrcholu důležitosti ve svém životě. Proto se může stát, že na jejich úkor nebudou chtít tolik pracovat nebo cestovat.
Generace Y Generace Y jsou lidé s vysokým sebevědomím a očekáváním. Často hledají nové informace a ptají se Proč? Těžko se v nich probouzí loajalita k zaměstnavateli. Generace Y je velice vzdělaná v moderních technologiích, mohou tak starší generace (BabyBoomer) naučit s nimi efektivněji pracovat. Generaci Y pozorně naslouchejte, mají velmi dobré a svěží nápady. Loajalitu budete u Generace Y budovat, pokud jim dovolíte stát se součástí projektu nebo procesů.
Společné Generace X a Y mají tendenci oproti Baby Boomer vnášet do firem nové myšlenky. Všechny generace sdílí zkušenosti, dovednosti a nové pracovní postupy, tím navzájem eliminují různé nedostatky. Firma, ve které spolu generace navzájem spolupracují, je pro zaměstnance velice hodnotná.

Ideální způsob, jak zjistit, co na které zaměstnance funguje, je se jich jednoduše zeptat. Vzorem mohou být Japonci, kteří po práci chodí společně na drink. Budujte ve firmě přátelskou atmosféru a prostředí, do kterého se budou zaměstnanci každý den těšit.

Radka Hošková

Diskuze k článku

Obor

Metoda

Norma

Poradci

Myšlenky poradce

„Nevěřte, dokud si danou věc neumíte zkontrolovat nebo není z Vámi prověřeného, spolehlivého zdroje.“ více >>

Jiří Střelec Jiří Střelec

Je snadné uvěřit hezkým slovům ostatních, jak co umí, jak budou pracovat, jak pracují přes čas apod. Skutečnost však nebývá tak ideální. Majitelé firem o tom ví své. Nejvíc si stěžují manažeři a majitelé, kteří si nové pracovníky neprověří, nezeptají se na reference, nezavolají poslednímu zaměstnavateli nebo si neudělají namátkovou kontrolu. Je zcela jedno, zda jste ve výrobě, na stavbě, v cukrárně nebo vývojovém oddělení. Vždy je třeba si informace ověřovat. Vždy se nemusí jednat o podvod a lež, ale velmi často se jedná o neznalost, jiné zkušenosti apod. Včasná kontrola Vám ušetří spoustu času a peněz. 

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie