Jak být pozitivní

datum publikace 08.12.2013

Lepší je pozitivní myšlení, než ztratit spousty času negativními výlevy

Často u lidi uslyšíte - Buďte pozitivní! Myslete pozitivně! To je cesta z Vašich problémů. Jenže tuto větu většinou lidé slyší v době, kdy se jim nedaří. V době, kdy řeší velmi náročné problémy. Kdy jim zaměstnanci dělají neustálé chyby a zákazníci je samozřejmě nechtějí řešit a už vůbec ne platit. Nebo také v případě, kdy zjistíte, že partner, kterého milujete si vzal úvěr a nesplácí jej. Jak tedy konkrétně být pozitivní? 

Související články

Pozitivní myšlení je skutečně velký lék na celou řadu trápení. Dává naději v nové, lepši situace. Nesmí však překmitnout do všespásné víry, že to vše nějak dopadne. Dokonce, že snad jen pozitivní myšlení je to, co nám stačí. Ne, je třeba stále pracovat a nejen na svém životě, ale právě také na pozitivním myšlení.

Neztratit hlavu  

V prvním kroku, kdy slyšíte o velkém problému, který se Vás týká, se může ve Vás vzdmout vlna negativismu. Začnou Vás napadat asi tyto myšlenky nebo věty:

  • Už zase to zprasili.
  • Ti se nikdy nic nenaučí.
  • Kolikrát jim to mám říkat a zase si to udělali po svém.
  • Zákazník mě již zabije.
  • ...

Jistě takových vyjádření najdete spoustu. Víc jich zde psát nechci. Z některých vět již možná nyní cítíte, že se opakuje problém, který nebyl vyřešen. Přesněji řečeno, nebyla odstraněna příčina. Většinou v této době, kdy Vám v hlavě letí právě tyto myšlenky, Vám chce kolega pomoci a vyřkne. „Nemysli na to, mysli pozitivně!“ No cholerikovi se do žil vlije adrenalin, ačkoliv má kolegu rád a váží si ho, tak právě v tuto chvíli by mu jednu vrazil. Prosím, nedělejte to. Pomoc se neodmítá. Spíše si najděte včas způsoby jak se dostat zpět do pozitivního myšlení, když jste v situaci velmi negativní.

Konkrétní pozitivní kroky

Když budete mít pocit, že na Vás jde negativní myšlenka, ZASTAVTE SE. Podívejte se na vlastní pozitivní myšlenku, obrázek, dílo. Pak začněte hledat jen pozitivní řešení. To je takové, které pomáhá tvořit hodnoty. Pomáhá lidem se rozvinout a zlepšit vlastní postoje. Je lepší ztratit 30 min hledáním a tzv. naladěním na pozitivní notu, než se oslabovat negativními myšlenkami, které si člověk neustále opakuje a utvrzuje se v negativní dopady. Věřte, že ani Vaše okolí nechce slyšet, jak neustále dokola lamentujete nad stejnými problémy.

Až se jednou rozhodnete, vezměte do rukou tužku a papír, začnete se intenzivně zabývat co konkrétně udělat pro pozitivní myšlení. Přijdete na spoustu možností. Zde je několik doporučení od nás:

  • Čtěte pozitivní články
  • Sledujte pozitivní zprávy
  • Zajímejte se o konkrétní věci – doložitelné a realizovatelné
  • Vytipujte si ve svém okolí pozitivní lidi a potkávejte se s nimi
  • Věřte, že se věci povedou, když na nich budete pracovat
  • Hledejte, co lidem jde dobře
  • Vytvářet pozitivní situace (i uměle)
  • Používat pozitivní slova – úspěch, splněno, dobře, ...
  • Vyprávět poučení pozitivními příběhy
  • ...

Konkrétních kroků je spousta. Najděte si ty své vlastní. Počítejte s tím, že negativismus vede k pasivitě. Pozitivní myšlení vede k aktivitě až proaktivitě. Být pozitivní neznamená se bezhlavě pouštět do rizikových akcí. Kromě toho pozitivní myšlení a chování silně ovlivňuje vztahy v týmu nebo také vznik synergickcý efektů.

Bez práce není pozitivní výsledek

Už od malička mě doma rodiče učili, že samo se nic neudělá. Stejně tak v dnešní době, která je rychlá, plná změn, vznikajících neshod, problémů, komplikovaných zákonů, nespravedlivých rozsudků a kdy Ti, co by měli být vzorem, jsou jen mediálními obrazy a žádné hodnoty do společnosti nešíří. Dnes je třeba hledat pozitivní cesty a pozitivní řešení. Jen k nim se lidé rádi přidají. Nikdo totiž nechce spolupracovat v týmu s negativisty a rozsévači slov začínajícími NE.

Začněte třeba teď HNED při čtení tohoto článku, pracovat na svém pozitivním myšlení. Zkuste následující postup:

  1. Definujte, co Vás pozitivně umí naladit (pohled na golfové hřiště, úsměv manželky...)
  2. Vytvořte si ve svém prostředí (doma, v kanceláři, na dílně, ...) pozitivní obrazy
  3. Definujte si situace a problémy, které Vás nejvíce dostávají do negativních postojů
  4. Hledejte na zapsané situace jejich skutečné příčiny
  5. Hledejte s pozitivními lidmi pozitivní řešení odstranění příčin
  6. Realizujte řešení
  7. Napište si pozitivní věty pro případné negativní situace
  8. Nezapomeňte odpočívat po náročném výkonu

Prosím, pracujte na svém pozitivismu, dokud neucíte, že dokážete v konkrétních situacích rozpoznat, kdy se tzv. rozhněvat a kdy podpořit situaci vlastní pozitivní náladou. I rozhněvat se je potřeba, protože nezapomínejte, že většina lidí se naučí víc z nepříjemných situací, než z příjemných. Jen Vás Váš hněv nesmí vnitřně oslabit a porušit slušnost chování vůči ostatním.

Pošlete nám své typy

Určitě zde nejsou uvedeny všechny možnosti, jak konkrétně se stát pozitivním. Prosím, napište nám své další typy například do diskuse. Děkuji 

Jiří Střelec

Diskuze k článku

Obor

Metoda

Norma

Poradci

Myšlenky poradce

„Sebejistotu si musí budovat každý sám“ více >>

Jiří Střelec Jiří Střelec

Sebejistota rozhoduje o tom, jakou vnitřní jistotu máme sami v sebe. Nikdo jiný nám ji dát nemůže. Ostatní nás jen mohou "zvenčí" povzbuzovat a ukazovat směr. Práce na sebejistotě je na nás. Čím dříve začneme, tím více náročnějších úkolů zvládneme a většího úspěchu dosáhneme. 

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie