Kreativita není náhoda

datum publikace 24.07.2013

Zájem a touha ponořit se do problému je 1. krokem kreativity

Možná jste se setkali s názorem, že kreativita je výsada jen několika vyvolených. Přesto podnikatelé potřebují po svých pracovnících nové, kreativní nápady nebo jen kreativní přístup k činnostem. Bez nových přístupů, nápadů se firma zastaví. Posléze může i ukončit svou činnost. Co takhle stát se kreativním člověkem? Můžeme pro to něco udělat? ANO! Říká Vlastní cesta.

Související články

Konec kopírování

Většinou stojí na začátku dobrý nápad. To firmy hnalo kupředu. Nebyly počítače, ale tužka a papír. Nedalo se na internetu stáhnout si potenciální řešení. Bylo třeba pracovat s vlastními nápady, zkušenostmi. Lidé zkrátka museli přemýšlet. Ty nejlepší nápady uspěly a realizovaly se. Fungovaly a vydělávaly. Jak šel čas, tak se lidé měnili, dostali jsme notebooky, iPady. Vytvářeli jsme šablony pro úsporu času. Ono to vypadá, že když vyplníte šablonu, že jste udělali kus práce. No, záleží na tom, čím ji naplníte. Tu práci na šabloně většinou udělal někdo před vámi. 

Nejvíce nás zajímá výsledek. Za něj se totiž platí. Výsledky jsou většinou závislé na myšlence. Myšlence, kterou vtiskneme do šablony. V návalu práce, tlaku šéfa, se bohužel velmi často a opakovaně kopírují původní návrhy, projekty, zprávy. Málokdy si uvědomíme, že původní návrh vznikl třeba před 5 i více lety. Byl dobrý a fungoval. Tak proč by nefungoval nyní. Možná již právě proto, že se prostředí za 5 let výrazně změnilo. No a šéfové se stále rozčilují, co že to v těch zprávách je. Ono „se to“ zase jen zapomnělo vymazat. 

Takže vlastně šablona na tiskovou konferenci způsobí, že každá konference je o usazení se za stolem, otázkách na řečníky a tématu, které by mělo novináře zajímat. Co kdyby byla o netradičním  zahájení, o prožitku pro novináře, aby téma procítili a ne jen poslouchali?

Chcete změnu? Zakažte si kopírování a vezměte tužku do ruky. I ve světě PC a tabletů, myšlenku nejrychleji „zhmotníte“ tužkou a papírem. Můžete kreslit i psát, aniž byste museli spustit další SW. Když začnete přemýšlet, jak myšlenku zachytit v SW, zaměstnáváte část své mozkové kapacity pro SW místo pro kreativní myšlenku. A hlavně, kreativní myšlenka je rychlá a pokud ji rychle nezachytíte, „uletí“.

Touha dělat věci lépe

V praxi zjistíte, že jsou lidé, kteří jsou pod tlakem velkého objemu práce či neúprosných termínů. Do takové situace se dostaneme dříve nebo později všichni. Je pak na nás, zda sáhneme po zdánlivě jednodušším způsobu něco zkopírovat a mít v ruce pro šéfa alespoň nějaký návrh, aby nemohl říct, že jsme nic neudělali. Právě tady již začínáme ztrácet čas kopírováním, tiskem zbytečných a někdy i obsáhlých materiálů, které nikdo nebude mít čas číst. Ano, v danou chvíli jsme si „vyřešili problém“. Jakmile se tento postup bude opakovat, máme tu zvyk. Kreativita se pak nikdy nedostaví. Později však můžete zjistit, že jedna stránka s dobrým nápadem je lepší než šablona plná starých „osvědčených postupů“. Kopírování je snadné alibi, které někteří šéfové neumí dobře odhadnout s ohledem na kapacity práce a přínos nového řešení. Vždyť je to ze začátku jen zárodek řešení.

Nejdůležitější pro kreativní návrhy a netradiční postupy je touha. Touha chtít věci dělat lépe a ne je jen kopírovat a opisovat. Prostě chtění je základ. Bez tohoto vnitřního postoje k životu a situacím v práci kreativita nebude.

Postup jak podpořit kreativitu

Z vlastní praxe vím, že kreativitu lze podpořit. Postup, který se mi osvědčil, přikládám. Dokonce se osvědčil u mých klientů. Jen bylo třeba je na konkrétních případech vést. Sami pak byli schopni na příkladu připravit nové postupy, myšlenky, řešení. Největší radost jim pak následně přinesla jejich realizace a výsledky, kterých dosáhli. Byli i překvapeni, že tvořit nové je tak snadné a někdy rychlejší než kopírovat a opravovat staré návrhy.

Chcete-li si zlepšit kreativitu, zkuste to takto:

  1. Vyčleňte si nerušený čas – stačí 5 minut
  2. Soustřeďte se na dané téma – sepisujte a kreslete si všechno, co víte.
  3. Hledejte myšlenku – brouzdejte ve své mysli. Nic neposuzujte, nehodnoťte.
  4. Pište a kreslete - napište, nakreslete si každou myšlenku, která Vás napadne.
  5. Věřte, že vždy je více návrhů – hledejte, dokud nemáte minimálně 3 návrhy
  6. Nastavte se, že není cesty úniku – prostě musím! Tak se soustředím a zkouším.
  7. Hledejte vhodnou dobu – vyzkoušejte si různé časy ( mám čas / mám klid / nemám čas ani klid )

Později zjistíte, že nejdůležitější je se plně soustředit na dané téma. Tvořivost a nové nápady přichází v hlubokém poznání situace. Velkou roli také hraje chtít problém vyřešit.

Prostě, neflákat se a rychle se do tématu ponořit. Čím více budete trénovat, tím snadněji Vám to půjde. Budete překvapeni, kolik variant řešení naleznete. Vznikne Vám koloběh, že na co se podíváte, už přicházíte s nápady. Hodně úspěchů.

Přečtěte si článek od psychologa - Kreativní soustředění 

Jiří Střelec

Diskuze k článku

Obor

Metoda

Norma

Poradci

Myšlenky poradce

„Vizualizace pomáhá vždy tam, kde selhává komunikace.“ více >>

Martina Václavíková

Pokud se v komunikaci se svým kolegou nebo zaměstnancem dostáváte do slepé uličky, přestaňte mluvit a začněte kreslit. Vaše levé hemisféry najdou jádro problému i efektivní řešení poměrně rychleji. Vizualizace je stejně dobrý pomocník i při analýze procesů nebo tvorbě obchodního modelu vašeho podnikání.

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie