Které spory jsou vhodné pro mediace

datum publikace 27.05.2007

Mediation – řešení sporů

Nikdy není pozdě na hledání řešení problému či sporů. Stačí jen chtít a například pozvat si mediátora. Které spory umí mediátor řešit a kde se mediace nejčastěji používá se dovíte dále.

Související články

Jak jsme mezi sebou různí, v jednom jsme si podobni – v neochotě přiznat si, že máme problémy. V zahraničí už to patří k obecné kultuře, že při neschopnosti zvládat nějaký konflikt se postižení lidé obracejí o pomoc na odborníky. Tradiční česká a moravská hrdost však v tomto funguje jako naprostá brzda. U nás je považován konflikt za jakousi známku slabosti.

Nejčastější konflikty – a nejen v českém prostředí - jsou samozřejmě rodinné a ty plynoucí ze vztahů na pracovišti. Bez ohledu ale na to, z jakého prostředí vyvěrají, jaké jsou podstaty, lze pojmenovat obecně typy sporů vhodných pro mediaci následující zásadní rysy:

  • Strany jsou přímo osobně závislé na řešení sporu. Každá svým dílem – i když si to ani neuvědomuje či vědomě nechce přiznat - přispěla svým jednáním ke vzniku konfliktu. Ovšem může se stát i to, že iniciátorem konfliktu je vyloženě jedna strana. Pak je otázkou dobré vůle druhé strany, aby se zúčastnila mediace a tak vlastně udělala něco pro toho druhého.   
  • Každá ze stran v konfliktu má za něj alespoň určitý pocit zodpovědnosti. Pokud ne, strany odmítají jakoukoliv spolupráci.  
  • Spor a jeho různá možná řešení dávají prostor pro hledání dohod, které jsou přijatelné pro obě strany. To znamená, že existuje více možností řešení než jediné, které nemusí být vyvážené z hlediska zájmů obou stran. 
  • Naprosto nezbytnou podmínkou je, aby strany byly schopny spolu alespoň minimálně komunikovat. Bez výměny informací nemohou strany získat nový pohled na problém.   
  • Naopak pokud strany přistupují k řešení konfliktu s představou, že spor nutně musí skončit vyhlášením vítěze, pak prakticky má mediační proces jen minimální šanci na uzavření nějaké dohody. Někdy se ovšem i tento postoj v průběhu mediace schopnému mediátorovi podaří zvrátit.

Miroslav Hájek

Diskuze k článku

Obor

Metoda

Norma

Poradci

Myšlenky poradce

„Největší neupřímnost je snažit se být přehnaně upřímný.“ více >>

Vojtěch Bednář Vojtěch Bednář

Chcete-li působit na ostatní autenticky, nepokoušejte se toho dosáhnout za každou cenu a už vůbec ne proti vašemu současnému stavu. Výsledek bude opačný, než zamýšlíte.

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie