Které spory jsou vhodné pro mediace

datum publikace 27.05.2007

Mediation – řešení sporů

Nikdy není pozdě na hledání řešení problému či sporů. Stačí jen chtít a například pozvat si mediátora. Které spory umí mediátor řešit a kde se mediace nejčastěji používá se dovíte dále.

Související články

Jak jsme mezi sebou různí, v jednom jsme si podobni – v neochotě přiznat si, že máme problémy. V zahraničí už to patří k obecné kultuře, že při neschopnosti zvládat nějaký konflikt se postižení lidé obracejí o pomoc na odborníky. Tradiční česká a moravská hrdost však v tomto funguje jako naprostá brzda. U nás je považován konflikt za jakousi známku slabosti.

Nejčastější konflikty – a nejen v českém prostředí - jsou samozřejmě rodinné a ty plynoucí ze vztahů na pracovišti. Bez ohledu ale na to, z jakého prostředí vyvěrají, jaké jsou podstaty, lze pojmenovat obecně typy sporů vhodných pro mediaci následující zásadní rysy:

  • Strany jsou přímo osobně závislé na řešení sporu. Každá svým dílem – i když si to ani neuvědomuje či vědomě nechce přiznat - přispěla svým jednáním ke vzniku konfliktu. Ovšem může se stát i to, že iniciátorem konfliktu je vyloženě jedna strana. Pak je otázkou dobré vůle druhé strany, aby se zúčastnila mediace a tak vlastně udělala něco pro toho druhého.   
  • Každá ze stran v konfliktu má za něj alespoň určitý pocit zodpovědnosti. Pokud ne, strany odmítají jakoukoliv spolupráci.  
  • Spor a jeho různá možná řešení dávají prostor pro hledání dohod, které jsou přijatelné pro obě strany. To znamená, že existuje více možností řešení než jediné, které nemusí být vyvážené z hlediska zájmů obou stran. 
  • Naprosto nezbytnou podmínkou je, aby strany byly schopny spolu alespoň minimálně komunikovat. Bez výměny informací nemohou strany získat nový pohled na problém.   
  • Naopak pokud strany přistupují k řešení konfliktu s představou, že spor nutně musí skončit vyhlášením vítěze, pak prakticky má mediační proces jen minimální šanci na uzavření nějaké dohody. Někdy se ovšem i tento postoj v průběhu mediace schopnému mediátorovi podaří zvrátit.

Miroslav Hájek

Diskuze k článku

Obor

Metoda

Norma

Poradci

Myšlenky poradce

„Nejrozšířenější, nejjednodušší postup jak efektivně rozjet podnikání je ISO, jen málokdo to pochopil.“ více >>

Pavel Trvaj Pavel Trvaj

Každé podnikání (i výroba piva) začíná tím, že si odpovím na následující otázky – kdo potřebuje pivo? Kolik ho bude potřebovat? Za kolik jej mohu prodávat? Apod. Prostě napřed uděláte rozbor potřeb, zákazníků – marketingový průzkum, finanční kalkulace. Stanovíte si konkrétní vizi, strategii, cíle. Vše připravujete sami, je to přeci Vaše myšlenka, Vaše podnikání, prostě se angažujete.

Když vše dává smysl a je to reálné, začnete definovat, co musíte všechno a jak udělat – no prostě definujete procesy. K nim pak přidáte zdroje (lidské a materiální), vybavení, informace, apod. Pokud jsou pořád rizika menší než možnost být přínosný pro zákazníka. Můžete podnikání rozjet. Oslovíte zákazníky, dodavatele, uzavřete smlouvy, začnete vyrábět a dodávat. Určitě na poprvé nebudete skvělí, ale vyděláte první peníze, dostanete nové nápady a začnete zlepšovat, co již máte. Když si ty nejdůležitější myšlenky, postupy, výsledky zapíšete, máte firmu připravenou podle ISO 9001. 

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie