Moderní trendy v pracovním prostředí

datum publikace 06.06.2015

Pracovní prostředí umí podpořit produktivitu

Úspěšné firmy měří výsledek, nikoliv strávený čas pracovníků. Pracovníkům pro dobré výsledky vytváří kvalitní pracovní prostředí, kde naleznou vhodné místo pro ten správný typ práce, který právě potřebují dělat (komunikovat, soustředit se, navrhovat, telefonovat, vést poradu ...). Moderní pracovní prostředí vytváří místa pro práci.

Související články

Pracovní místa? Mnohem lepší jsou místa pro práci.

Citace: "Mnoho manažerů je stále fixováno na myšlenku, že lidé pracují pouze tehdy, když sedí u svého stolu."

Tom lloyd, Pearson Lloyd 

Jak se chováme, když jsme doma? Noc trávíme v ložnici. Ráno snídáme, pravděpodobně u jídelního stolu. Pak jdeme do koupelny. Po návratu z práce se přezujeme v předsíni, po večeři u jídelního stolu možná přejdeme do pracovny, možná usedneme v obývacím pokoji k oblíbenému pořadu v televizi. Jednoduše řečeno, na každou činnost máme určenou místnost či dokonce typ nábytku

V pracovním prostředí je to často jinak. Píšeme u svého stolu. Telefonujeme u svého stolu. Soustředíme se u svého stolu. Komunikujeme s kolegy, od svého stolu. Proč se v práci chováme jinak než doma? A proč se tak chováme, když je nám to nepřirozené? Nejspíš proto, že nám naše pracovní pro

středí nedává jinou možnost.

Není lehké shrnout široké téma moderních trendů v pracovním prostředí do jednoho principu. Jedná se o téma velmi široké, a univerzální řešení nebývají ta nejlepší. Přesto si troufneme tvrdit, že jeden princip je nejen univerzální, ale svou důležitostí předčí ostatní. Jedná se o pochopení pracovního prostředí jako místa pro práci. Ono to tedy zní poněkud banálně. Čím jiným by pracovní prostředí také mělo být, že... Ale zamysleme se hlouběji. Jde o to, aby nám pracovní prostředí poskytlo místo vždy pro tu práci, kterou právě potřebujeme dělat.

  • Potřebujete se soustředit? Najděte si klidné místo stranou od komunikačních cest v kanceláři.
  • Potřebujete telefonovat? Co třeba v telefonní budce, kde nebudete nikoho rušit, a nikdo vás nebude poslouchat?
  • Potřebujete komunikovat? Co třeba neformální prostor, kde se budete cítit dobře, a budete tam v příjemné atmosféře diskutovat s kolegy...
  • Potřebujete relaxovat nebo si utřídit myšlenky? Pak hledáte pohodlné křeslo, nebo třeba matraci na zemi...

Kvalitní pracovní prostředí má zkrátka nabízet mnoho možností jak a kde můžete pracovat. Navrhovali jsme kanceláře, kde vzniklo dokonce 15 a více typů míst pro práci, to jest pracovišť.

Změn myšlení je důležitá

Důležitá je přitom právě změna myšlení v tom smyslu, že pracovní místo není jen váš stůl a židle, ale každé místo, kde můžete pracovat. To je však také často uhelným kamenem aplikace podobných změn ve firmách. Vraťme se k citátu Toma Lloyda. Není náhodný. Tom Lloyd designoval pro firmu Bene významnou řadu nábytku pro kancelářské zóny PARCS, a často se tak s podobným přístupem managementu potýkal. Člověk, který sedí na pohovce, že pracuje? Jak to budeme měřit? Jak kontrolovat? 

Úspěšné firmy však měří výsledek, nikoli strávený čas. Navíc, průzkum, který uskutečnila firma Bene ukázal velmi zajímavou věc. Pokud se sejdou zaměstnanci ve svém volném čase, například na oběd či kávu, až 30% času věnují v diskusi pracovním tématům. Není nutné se proto obávat, že zaměstnanec, který nesedí u stolu nepracuje. Osvícené firmy dobře ví, že je tomu právě naopak. Spokojený zaměstnanec, který se v práci cítí dobře, protože tam má přirozené a příjemné prostředí, odvede své firmě mnohem více, než když bude poctivě sedět celý den u jednoho stolu, a přitom „stříhat metr“ a půl hodiny před koncem pracovní doby pokukovat po hodinách.

Investice do pracovního prostředí

Vytvořit dobré pracovní prostředí pro různé druhy práce je investice. Z hlediska managementu má proto kvalitní pracovní prostředí jednu velmi důležitou vlastnost. Vyplatí se.

Tomáš Andrejsek

Diskuze k článku

Obor

Metoda

Norma

Poradci

Myšlenky poradce

„Nejrozšířenější, nejjednodušší postup jak efektivně rozjet podnikání je ISO, jen málokdo to pochopil.“ více >>

Pavel Trvaj Pavel Trvaj

Každé podnikání (i výroba piva) začíná tím, že si odpovím na následující otázky – kdo potřebuje pivo? Kolik ho bude potřebovat? Za kolik jej mohu prodávat? Apod. Prostě napřed uděláte rozbor potřeb, zákazníků – marketingový průzkum, finanční kalkulace. Stanovíte si konkrétní vizi, strategii, cíle. Vše připravujete sami, je to přeci Vaše myšlenka, Vaše podnikání, prostě se angažujete.

Když vše dává smysl a je to reálné, začnete definovat, co musíte všechno a jak udělat – no prostě definujete procesy. K nim pak přidáte zdroje (lidské a materiální), vybavení, informace, apod. Pokud jsou pořád rizika menší než možnost být přínosný pro zákazníka. Můžete podnikání rozjet. Oslovíte zákazníky, dodavatele, uzavřete smlouvy, začnete vyrábět a dodávat. Určitě na poprvé nebudete skvělí, ale vyděláte první peníze, dostanete nové nápady a začnete zlepšovat, co již máte. Když si ty nejdůležitější myšlenky, postupy, výsledky zapíšete, máte firmu připravenou podle ISO 9001. 

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie