Téma o kterém se mluví – šikana učitelů

datum publikace 20.06.2009

Šikana učitelů

Doba se mění a hodnoty, které byly dříve samozřejmostí jsou nyní pryč. Učitel si neustále neustále musí získávat autoritu a co víc musí někdy čelit i šikaně ze strany studentů. Ne vždy je situace beznadějná. Jeden svůj experiment Vám sdělí učitelka s dlouholetou praxí.

Související články

Snižování lidské důstojnosti, ponižování, ubližování – to je šikana. Většinou si pod tímto pojmem představíme školou povinné dítě, terorizované svými spolužáky. Někdy se ale stává, že žáci, či studenti nevybíravým způsobem šikanují učitele.

Provádět naschvály svému neoblíbenému učiteli patřilo a patří ke školství zcela neodmyslitelně. Házení houbou, tykání učiteli, vykřikování, vyrušování. Stále více se ale setkáváme s tím, co můžeme označit jako šikana. Skupiny studentů učitele cíleně ponižují, posmívají se mu, provokují.Často si nahrávají projev učitele na mobil a pak ho zveřejní na internetu.  Samozřejmě, že se ve výuce někdy objeví okamžiky, kdy učitel selže nebo udělá chybu a toho pak tyto skupiny studentů využijí. Nejvíce se to týká  učitelů, kteří nedovedou  obhájit svoji autoritu  a těch, kteří se snaží studenty nadměrně „zkrotit“ příliš přísnými tresty.

V současné době liberální výchovy již studenti příliš nedbají na formální autoritu učitele, nemají problém ani ostych polemizovat s učitelem a  prosazovat svůj názor. Pokud vyučující nemá schopnosti dospívající žáky a studenty oslovit, jednat s nimi jako s partnery, potom může nastat problém. Jaký, záleží na osobnosti učitele.

Pokud používá příliš restriktivní metody a je neschopný podat látku tak, aby zaujal, vyslouží se boj, kdo s koho. Nevyplácí se ale ani snaha některých mladších pedagogů být studentům „kamarádem“, být jakoby jeden z nich. Studentům to připadá spíš směšné. A často je vše ještě na úkor výuky.

Vždy je třeba zjišťovat již na začátku příčiny narůstajících neshod mezi učitelem a studenty. Předejít nárůstu problému do velkých rozměrů, či šikany. Jaké používá vyučující metody? Dokáže oslovit a zaujmout studenty ? Bohužel ale někteří problémoví studenti mají často potřebu na sebe upozorňovat negativním způsobem jen tak  pro zábavu, a mají pocit, že je to ohromná legrace.

Nikdy bychom neměli před šikanou zavírat oči a zaujímat postoj ve smyslu, to není moje věc, nechci mít problémy. Vždy je potřeba tento problém okamžitě všemi adekvátními prostředky řešit.

Vlastní experiment

Tento příběh se netýká šikany, pouze velmi problémového chování studentů. Jsem ovšem přesvědčena, že neřešením  problému by se k šikaně dospělo.

Učitelkou jsem byla 9 let, učila jsem studenty ve věku 14-24 let na různých školách. Často jsem se zamýšlela nad jejich chováním, jejich motivacemi a osobnostmi a hledala účinné pedagogické prostředky k jejich pozitivnímu ovlivňování. A nebylo to vždy jednoduché.

V jedné střední škole jsem dostala třídu s opravdu problémovými studenty ve věku kolem 18 let. Pár hodin proběhlo v klidu a pak se začalo něco dít. Různé škodolibé poznámky, nepozornost a stále sílící tendence mne ztrapňovat a shazovat. Nechtěla jsem řešit vše přísnými tresty, protože tím se problém neodstraní, naopak posílí.

Tak jsem naplánovala "výměnu" rolí. Důležité bylo, aby studenti přistoupili na tuto hru a nepovažovali ji za trest, protože pak by se vše minulo účinkem. Řekla jsem jim tedy, že jsou moc šikovní a vše zvládají tak dobře, že od příští hodiny povedou výuku. Museli si připravit hodinu a příště začít. No, nebylo to pro ně vůbec jednoduché. Zaujmout, udržet pozornost a také pocítit a vydržet kritické poznámky a mnohdy posměch svých spolužáků.

Vystřídali se všichni kašpárci ze třídy. Po týdnu se stav ve třídě začal měnit, najednou byl klid a pohoda. Také jsme si promluvili o tom, co prožili ve "své" hodině, pod kritickým dohledem okolí.

A co moji nehodní studenti? Musela jsem konstatovat, že velmi vzrostl jejich respekt vůči mně a po zbytek mé výuky v této třídě byli vždy na mojí straně.

Řešení neshod mezi učitelem a studenty nemusí být vždy tak úspěšné a zdánlivě jednoduché, ale vždy bychom se o něj měli pokusit.

Ing. Jana Sovová Ph.D.

Diskuze k článku

« předchozí 1 2 následující »

od: anonym vah

kdepak vloženo: 19.12.2014

Tento postup se mi bohužel neosvědčil. Diopadlo to tak, že dotyčný na "svou" hodinu chyběl, řekl, že nic nemá a neví a zůstal si sedět, odbyl to nějakým videem narychlo nalezeným na You Tube a celá hodina byla de facto promrhaná. kdos e učit NECHCE, s tím nic neuděláte.

reagovat

od: Jiří Střelec

RE: kdepak vloženo: 19.12.2014 vloženo: 21.12.2014

Dobrý den, trénuji zaměstnance a manažery hodně let. Moje zkušenost je taková, že pokud se člověk opakované nepřipraví je třeba danou záležitost dotáhnout do konce - hodnocení. Ne ovšem z Vaší strany, ale ze strany ostatních účastníků. Oni by mu měli dát jasnou zpětnou vazbu, kterou můžete moderovat. Ti také musí být zapojeni, aby si řádně uvědomili, že oni museli věnovat čas přípravě a jejich "kolega" je má "na háku". Předpokládám, že dostali všichni téma, která by měli na svou úroveň schopni zvládnout. Také předpokládám, že hodinu vedlo více žáků. Jeden nemá smysl.
Hodnocení se dá udělati tak, že výkon bude převeden na konkrétní bodové hodnocení a takový žák zůstane na konci. Pro někoho to sice může být póza, kterou si v týmu buduje. Pak je to na pohovor s tématem, jak bude jeho život vypadat. Samozřejmě se zamyšlením, co konkrétně danému žákovi jde dobře. Každý něco umí, ale nikdo se tím nezabývá. To vede k tomu, že lidé žijí z hodiny na hodinu a vymlouvají se na nepřízeň osudu.

reagovat

od: Jana Sovová

Reakce vloženo: 31.8.2012

Reakce na níže uvedený příspěvěk:

Vážený pisateli,
respektuji Váš názor a se zájmem jsem si ho přečetla. Zamýšlíte se nad tím zda vůbec šikana učitelů existuje, zda to není jen výmysl rozmazlených učitelů. No asi bude pravda trochu někde jinde. Tématem šikany dětí i učitelů se zabývá většina médií, včetně MŠMT. Konkrétně MŠMT již intenzivně dokončuje dokument, zabývající se šikanou na školách, obsahuje závazné úkoly pro všechny strany, školu, rodiče, žáka. Nebo, že by to všechno byla jen velká "Konspirace" ve společnosti?

Každopádně změny ve společnosti nastaly a vyplývají z ní určité problémy. Mnoho rodičů v současné době nebere školu jako důležitou součást
života svého dítěte. Jde jim jen o to, aby syn či dcera dostali obstojné vysvědčení a nějak absolvovali. O nějaké spolupráci se školou mnohdy nemůže být řeč. Běda ale, pokud se vyskytne problém, hned je na vině učitel. Student si může nahrávat učitele na mobil, být na něj sprostý ,
zesměšňovat ho, ale učitel nemá žádné zbraně. A studenti jsou schopni ve své pomstychtivosti zajít daleko. Jistě jste četl o extrémních případech kdy došlo až na zbití učitele.

Nebudu s Vámi polemizovat o tom, že všichni učitelé se chovají vždy vhodně. Nechovají. Přetahování hodin, nevhodné poznámky k chování žáka, které nejsou zcela na místě, nerespektování osobnosti žáka. A někteří učitelé nejsou ani zrovna příkladné "osobnosti". Tento problém ale byl, je a zřejmě ještě dlouho bude. Je to problém vedení školy, školského systému, osobnosti daných učitelů. Učitelé jsou také lidé, ne jen biologičtí roboti. Mají také svoje starosti, rodinné, osobní, pracovní. Kolik z nás se dokáže při pracovní činnosti naprosto oprostit od těchto ostatních vlivů ? To není omluva, to je realita.

A Vámi uváděný příklad toho, že když učitel dá žákovi facku, tak je omluven, protože žák provokoval ? S tím zásadně nesouhlasím.
Fyzické násilí musí být ve všech formách zákázáno, a toto si učitel dovolit nesmí. A trest ze strany vedení školy musí být velmi přísný.
Na druhé straně se musí ale postihovat šikana ze strany žáků na učitelích. Ta opravdová, zlá, ponižující.

reagovat

od: Míra

Šikanování učitelů vloženo: 28.8.2012

Šikanování učitelů ? To myslíte vážně ? Školský režim je velice podobný tomu z minulého režimu a to je ta hlavní chyba. Respekt musí být vzájemný ,jenže učitelé to tak opravdu nemají. Myslí si,že oni jsou ti v právu a pokud žák řekne cokoliv ,tak je drzý . Když jsem byl ještě na základní škole ( měl jsem jeden z nejlepších průměrů ) tak mě učitel nazval "debilem" ,já jsem mu řekl,že on je debil. Co se stalo? Ředitelská důtka . Je to normální ? Měl snad on nějaké kázeňské řízení skrze to,že mě nazval debilem ?
Systém je nastaven z 90% pro učitele , to mi věřte. Nemůžete jim říct nic,oni vám můžou říct co jenom budou chtít. Jsou starší ? No a co ? To znamená ,že je vyšší třída ? Beru to tak,že já mu můžu říct vše to,co on řekne mně. Má to logiku ,nehledě na to,že je starší . Věk si člověk prostě neurčí a taky by neměl automaticky znamenat respekt. To,co se děje ve školách není rozhodně dobře. Mělo by se to dost změnit. Učitelé by měli být pod drobnohledem,ale jiným než doposud. Žáci ? Ti samozřejmě taky,ale jde o to,že učitel praští žáka a je z toho klasická aférka typu : ,,on mě ten spratek vyprovokoval" a lidé si většinou řeknou ,že mu prostě ujely nervy a to se přece stává. Jenže to se stát nesmí !!! Celý tento pohled na věc je opravdu velice divný. Školní řád pro učitele neplatí, platí pouze pro žáky. Jak můžou učitelé chtít dodržování školního řádu,když ho sami nedodržují ? viz. přetahování hodin - to je snad klasika . Zarážející je na tom už jenom to ,že si učitel myslí,že má právo si hodinu nafouknout jak se mu zachce. Teď opět přidám jeden svůj zážitek . Po menší neshodě s učitelem ,kdy ž jsem byl před tabulí jsem se prostě začal smát a on mi řekl ať se tak blbě nesměju a já mu odpověděl ,že se můžu smát ,jak budu chtít = poznámka ,že jsem prý drzý. Celý tento systém výuky je nastaven absolutně debilně a to si nemyslím ( ikdyž to tak možná zní ) ,že bych byl nějaký zahořklý a zaujatý proti učitelům, ale mám jen prostě otevřené oči,což mnoho lidí nemá.

reagovat

od: anonym

šikana vloženo: 19.3.2012

Učitelky šikanujou pořád chtělo by tomu utnout tipec.

reagovat

Obor

Metoda

Norma

Poradci

Myšlenky poradce

„Lepší než zjišťovat, kdo má pravdu, je tvořit nové a prospěšné.“ více >>

Jiří Střelec Jiří Střelec

Mnohokrát se dostane do sporů a kolizních situací. Vždy bychom byli rádi, aby viník byl někdo jiný a my měli pravdu. Tak spoustu času utrácíme na hledání pravdy, spíše naší obhajoby. Viníka a příčinu kolizní situace má smysl hledat především pro následné zlepšování.

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie