Ekonomika jakosti / kvality

datum publikace 23.04.2012

Stromový diagram zlepšování ekonomiky jakosti dle ISO 10014

Ekonomika jakosti je metodika zaměřená na to, jak organizace mohou zvyšovat spokojenost zákazníka a současně snižovat náklady. Metodika je podpořená mezinárodní normou ISO/TR 10014 Směrnice pro management jakosti. Vede management k dosažení podnikatelského záměru při neustálém zlepšování výkonnosti.

Související články

Metodika ekonomiky jakosti je zaměřená jak při naplňování podnikatelského záměru najít vhodný způsob řízení nákladů. Klade veliký důraz na: 

  • spokojenost - věrnost zákazníka
  • důvěru ve firmu
  • dobré jméno produktu 
  • image firmy

Základní systém managementu kvality rozšiřuje o ekonomické cíle. Cíle krátkodobé i dlouhodobé a samozřejmě jejich naplňování a průběžné vyhodnocování. 

Součástí metodiky naleznete: 

  • provedení analýzy nákladů
  • náklady na shodu a na neshodu
  • definování přínosů pro zákazníka
  • faktory způsobující spokojenost, potěšení
  • kritické finanční dopady
  • identifikování příležitostí
  • přezkoumání vedením
  • silná orientace na výkonnost
  • monitorování nákladů
  • apod.

 

 

Diskuze k článku

Obor

Myšlenky poradce

„Většina firem má skvělého pracovníka pana ONO. Málo kdo ho dokáže skutečně najít.“ více >>

Pavel Trvaj Pavel Trvaj

Nejlepší jsou na poradách a v řešitelských týmech vyjádření typu – „Měli bychom udělat...“, „Udělejte to nějak...“, „Mělo by se....“, „Však On to někdo udělá...“. Všechny tyto věty vlastně zadávají práci panu ONO. Když se však hledá splnění úkolů, výsledky není možné najít pana ONO. Prostě neexistuje. Každý si myslel, že pan ONO je někdo jiný než on sám.

Zadáváte-li jakýkoliv úkol, vždy je třeba jasně se dohodnout s konkrétním řešitelem. Osobou odpovědnou za vyřešení úkolu. To ještě nestačí, je třeba přidat i termín do kdy úkol potřebuje mít firma splněn, jaký má být konkrétní výstup.

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie