Mediace

datum publikace 23.04.2012

Mediace - řešení sporů a konfliktů mimosoudní cestou

Způsob pokojného řešení sporů dvou stran, kdy mediátor vstupuje do sporu jako zprostředkovatel. Mediátor je zkušený a prověřený specialista na metodu mediace. 

Související články

Mediace je metoda alternativního řešení konfliktů. Rychle a kultivovaně vede znesvářené strany k mimosoudnímu řešení jejich sporu. Při mediaci jsou obě strany přítomny dobrovolně. Jednání vede třetí nezainteresovaná strana - mediátor.

Výhody mediace

  • vynechání soudní cesty řešení sporu
  • nižší náklady než u řešení u soudu
  • účastníci si zachovávají kontrolu nad procesem hlední řešení
  • důvěré informace neopustí zúčastněné jednající strany
  • snižuje napětí mezi znesvářenými stranami
  • v 70-80% mediace je dosaženo oboustranně přijatelného řešení

Využití mediace

Mediace se především využívá v těchto oblastech:

  • Mediace v podnicích a institucích - řeší vztahy mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem nebo mezi zaměstnanci. Také jsou řešeny spory mezi jednotlivými firmami došlo-li např. k nedodržení podmínek smlouvy, neshody mezi majiteli apod.
  • Komunikativní a občansko-právní mediace - řeší sousedské spory, vztah mezi občanem a institucí.
  • Trestně právní mediace - řeší spory mezi odsouzeným a poškozeným.
  • Interetnická mediace - řeší spory, které vznikají špatnou komunikací mezi různými kulturami, menšinami či etnickými skupinami.
  • Rodinná mediace - řeší majetkové vztahy v rodině, rozvodové situace, dědické spory, generační problémy, partnerské problémy a další.

Kdo je mediátor

Profesionál na vyjednávání a případně i odborník na na oblast projednávaného tématu. Mediátor není nijak v řešeném konfliktu zainteresován. Nehájí zájmy žádné strany ani nikoho neobhajuje. Jeho jediným úkolem je vést znesvářeé strany k oboustranné dohodě.
Mediátoři v ČR jsou sdruženi v "Asociaci mediátorů České republiky". Členové asociace jsou vázáni etickým kodexem.

Diskuze k článku

Obor

Myšlenky poradce

„Většina firem má skvělého pracovníka pana ONO. Málo kdo ho dokáže skutečně najít.“ více >>

Pavel Trvaj Pavel Trvaj

Nejlepší jsou na poradách a v řešitelských týmech vyjádření typu – „Měli bychom udělat...“, „Udělejte to nějak...“, „Mělo by se....“, „Však On to někdo udělá...“. Všechny tyto věty vlastně zadávají práci panu ONO. Když se však hledá splnění úkolů, výsledky není možné najít pana ONO. Prostě neexistuje. Každý si myslel, že pan ONO je někdo jiný než on sám.

Zadáváte-li jakýkoliv úkol, vždy je třeba jasně se dohodnout s konkrétním řešitelem. Osobou odpovědnou za vyřešení úkolu. To ještě nestačí, je třeba přidat i termín do kdy úkol potřebuje mít firma splněn, jaký má být konkrétní výstup.

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie