Six Sigma

datum publikace 23.04.2012

Metodika DMAIC - základ six sigma

Six Sigma je metoda využívající sběru dat, faktů a informací pro statistickou analýzu. Výsledky statistické analýzy jsou pak využívány k zlepšování obchodních, výrobních, logistických a dalších procesů. Hlavním cílem six sigma je minimalizovat ztráty v procesech.

Základem Six Sigma byly statistické metody aplikované do řízení procesů. V průběhu vývoje a kombinací dalších nástrojů kvality vznikla nová filozofie nazývaná Six Sigma.
Dnes je za Six Sigma považován komplexní, pružný podnikatelský proces k dosažení maximálního obchodního úspěchu firmy. Je založen na porozumnění potřeb a očekávání zákazníků, disciplinovaném používání informací, dat a statistické analýzy. To vše je využíváno k řízenému zlepšování obchodních, výrobních, logistických a dalších procesů.

Six Sigma si klade tyto cíle:

  • maximalizovat zisk
  • růst podílu na trhu
  • zvýšit produktivitu
  • redukovat obslužné doby
  • minimalizovat neshody, náklady, chyby a předcházet jejich vzniku
  • efektivně využívat zdroje
  • monitorovat procesy k jejich úspěšnému řízení
  • apod.

Six Sigma se snaží upravit firemní procesy tak, aby předcházely vzniku negativních jevů (ztráty, neshody, reklamace, apod.)

Vysvětlení základních pojmů:

Six Sigma - metodologie pro zlepšování procesů a kvality firmy, kterou zavedla společnost Motorola.
Sigma- směrodatná odchylka charakteristik procesu, převážně používaná v SPC (Statistical Process Control). Odchylka označující rozsah rozdílů nebo odlišností ve vybrané skupině položek nebo dat procesu.
DPMO - počet vad na milión příležitostí k vadě (Defects Per Milion Opportunities)
CTQ - hraniční meze rozhodující o kvalitě (Critical To Quality)

Nástroje Six Sigma

Six Sigma využívá při změně a vytváření firemních procesů na cestě k zisku celou řadu nástrojů, které znáte z obecného zajišťování kvality a také ze zajišťovaní systému jakosti dle ISO 9001. Většinou při zavádění norem ISO 9001, ISO/TS 169 49 se používají nástroje Six Sigma. Mezi základní nástroje patří:

1. Potřeby a očekávání zákazníka
2. Kreativní myšlení
3. Návrh experimentů
4. Procesní řízení
5. SPC - Statistické řízení procesů
6. Analýza rozptylu
7. Vyvážené vztahy - lidé, procesy, ekonomika
8. Průběžné zlepšování

 

K zavedení Six Sigma je využíván model DMAIC

Pro zavádění Six Sigma je využíván model DMAIC viz. obrázek, který původně vzešel z modelu PDCA. Model DMAIC je zřetelnější a komplexnější. Také silněji vnímá hlas zákazníků a hlas procesů.

Autor, poradce: Jiří Střelec

Související články:

Lean Six Sigma - 12 dotazů a odpovědí

Potřebujete-li trénink / školení na danou metodu kontaktujte naše poradce.

Obor

Myšlenky poradce

„Informaci je potřeba médiím opakovat“ více >>

Vojtěch Bednář Vojtěch Bednář

klíčovou třikrát, méně podstatnou dvakrát.
 

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie