Neverbální komunikace

datum publikace 27.04.2015

Neverbální komunikace je mimoslovní, mimohlasová komunikace, kterou lidé sdělují informace a také postoje ke komunikovanému tématu. Může být vědomá i nevědomá. To podle toho, jak daná osoba zná projevy neverbální komunikace a umí je ovládat. 

Neverbální komunikace zahrnuje: 

  • oční kontakt - schopnost dívat se ostatním do očí 
  • mimiku - pohyby obličejových svalů
  • gesta - pohyby rukou, posunky, ..
  • dotyk - kontakt s druhou osobou, podání ruky, poklepání na rameno, objetí, ..
  • čich - vnímání pachových vjemů
  • teplotu - vyzařování energie 
  • vzdálenost - využívání vzdálenosti s posluchačem - 4 základní zóny - intimní, osobní, sociální, veřejná
  • uspořádání těla - celkové uspořádání těla v prostoru - držení těla, pózy, polohy
  • pohyb - využívání pohybu při komunikace
  • práci s časem - využívání času při komunikaci

Dobré je vědět, že neverbální komunikace je informace o tom, kolik energie vkládá komunikující do dané diskuse, k tématu. Jak mu na něm záleží apod.

Hlavní součástí komunikace je také verbální komunikace.

Obor

Myšlenky poradce

„Nejlepší strategie se dá vyjádřit jednou větou.“ více >>

Jiří Střelec Jiří Střelec

Strategii většinou management hledá a formuluje pomocí speciálních nástrojů (například SWOT analýza, Porterův model, modelování, průzkumy trhu apod.). Popíše spousty stránek. Analyzuje velké objemy dat. Takovou přípravou projde jen pracovní tým! Zapojit do plnění strategie je třeba však celou firmu. Jednotliví pracovníci by měly strategii snadno pochopit a snadno vyjádřit vlastními slovy. Jen tak se může dobře strategie šířit firmou. To je důvod, proč by management měl strategii vyjádřit jednou větou. 

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie