Neverbální komunikace

datum publikace 27.04.2015

Neverbální komunikace je mimoslovní, mimohlasová komunikace, kterou lidé sdělují informace a také postoje ke komunikovanému tématu. Může být vědomá i nevědomá. To podle toho, jak daná osoba zná projevy neverbální komunikace a umí je ovládat. 

Neverbální komunikace zahrnuje: 

  • oční kontakt - schopnost dívat se ostatním do očí 
  • mimiku - pohyby obličejových svalů
  • gesta - pohyby rukou, posunky, ..
  • dotyk - kontakt s druhou osobou, podání ruky, poklepání na rameno, objetí, ..
  • čich - vnímání pachových vjemů
  • teplotu - vyzařování energie 
  • vzdálenost - využívání vzdálenosti s posluchačem - 4 základní zóny - intimní, osobní, sociální, veřejná
  • uspořádání těla - celkové uspořádání těla v prostoru - držení těla, pózy, polohy
  • pohyb - využívání pohybu při komunikace
  • práci s časem - využívání času při komunikaci

Dobré je vědět, že neverbální komunikace je informace o tom, kolik energie vkládá komunikující do dané diskuse, k tématu. Jak mu na něm záleží apod.

Hlavní součástí komunikace je také verbální komunikace.

Obor

Myšlenky poradce

„Nejrozšířenější, nejjednodušší postup jak efektivně rozjet podnikání je ISO, jen málokdo to pochopil.“ více >>

Pavel Trvaj Pavel Trvaj

Každé podnikání (i výroba piva) začíná tím, že si odpovím na následující otázky – kdo potřebuje pivo? Kolik ho bude potřebovat? Za kolik jej mohu prodávat? Apod. Prostě napřed uděláte rozbor potřeb, zákazníků – marketingový průzkum, finanční kalkulace. Stanovíte si konkrétní vizi, strategii, cíle. Vše připravujete sami, je to přeci Vaše myšlenka, Vaše podnikání, prostě se angažujete.

Když vše dává smysl a je to reálné, začnete definovat, co musíte všechno a jak udělat – no prostě definujete procesy. K nim pak přidáte zdroje (lidské a materiální), vybavení, informace, apod. Pokud jsou pořád rizika menší než možnost být přínosný pro zákazníka. Můžete podnikání rozjet. Oslovíte zákazníky, dodavatele, uzavřete smlouvy, začnete vyrábět a dodávat. Určitě na poprvé nebudete skvělí, ale vyděláte první peníze, dostanete nové nápady a začnete zlepšovat, co již máte. Když si ty nejdůležitější myšlenky, postupy, výsledky zapíšete, máte firmu připravenou podle ISO 9001. 

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie