Neverbální komunikace

datum publikace 27.04.2015

Neverbální komunikace je mimoslovní, mimohlasová komunikace, kterou lidé sdělují informace a také postoje ke komunikovanému tématu. Může být vědomá i nevědomá. To podle toho, jak daná osoba zná projevy neverbální komunikace a umí je ovládat. 

Neverbální komunikace zahrnuje: 

  • oční kontakt - schopnost dívat se ostatním do očí 
  • mimiku - pohyby obličejových svalů
  • gesta - pohyby rukou, posunky, ..
  • dotyk - kontakt s druhou osobou, podání ruky, poklepání na rameno, objetí, ..
  • čich - vnímání pachových vjemů
  • teplotu - vyzařování energie 
  • vzdálenost - využívání vzdálenosti s posluchačem - 4 základní zóny - intimní, osobní, sociální, veřejná
  • uspořádání těla - celkové uspořádání těla v prostoru - držení těla, pózy, polohy
  • pohyb - využívání pohybu při komunikace
  • práci s časem - využívání času při komunikaci

Dobré je vědět, že neverbální komunikace je informace o tom, kolik energie vkládá komunikující do dané diskuse, k tématu. Jak mu na něm záleží apod.

Hlavní součástí komunikace je také verbální komunikace.

Obor

Myšlenky poradce

„Účinné změny začínají u Vás“ více >>

Martina Václavíková

Moje babička říkávala: Ryba smrdí od hlavy. A když se dědovi něco nelíbilo, říkal, že dotyčný: Káže vodu a pije víno. I když se nám takové výroky nemusí líbit, je v nich lidová moudrost, která dokáže změnit svět nejen vaši firmu. Lidé v organizaci mají vzácnou schopnost, přizpůsobit se prostředí, které pro ně manažeří vytvářejí. Chcete-li účinné změny, které budou navíc rychlé a levné, začněte se ptát, jak k danému problému sami jako manažeři příspíváte. 

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie