AC/DC levnější než personální agentura

datum publikace 11.05.2019

Kompetenční centrum - hodnocení dovedností manažerů

Hudebně znějící zkratka však znamená assessment a development centrum. V případě AC se jedná o prověření vhodnosti kandidátů, kteří se hlásí na významné, manažerské pozice. Nekvalitní kandidát na takové pozici stojí měsíčně nejen plat, který se pohybuje od 50.000 Kč výš, ale také způsobí velmi často nevratné škody. Navíc zaplatíte personální agentuře 3 platy za takového kandidáta. Není lepší zvýšit jistotu správné investice a kandidáta řádně prověřit? 

Související články

Kvalita kandidáta je na klientovi 

Všichni majitelé a korporace potřebuji kvalitní manažery. Nikdo si nemůže moc dovolit opakovaně vzít na jednu manažerskou pozici nevhodného kandidáta a nechat danou oblast několik měsíců nesprávně řízenou. Nejen to. Obsazení manažerské pozice stoji firmu veliké peníze. Je jedno, zda vybíráte mezi interními kandidáty (kdy se domníváme, že je známe) nebo externími kandidáty. Velmi často kandidáty vybírá a doporučuje personální agentura. Jak je známo, ta si většinou bere 3 měsíční platy za kandidáta, který nastoupí. V době nedostatku kvalitních pracovníků si bere i více. 

Personální agentury tak posílají firmám větší množství kandidátů náhodné kvality. Vychází přitom nejenom na základě ne vždy přesných požadavků zadavatele, ale často i neúplných či nepřesných informací, nedostatečných znalostí o firmě, týmu nebo pozici. Navíc často doporučují kandidáty, o kterých ví jen to, co si napsali do životopisu nebo zveřejnili na internetu. Dále také jejich znalosti o „kvalitě kandidátů“ vychází z osobního (dnes někdy i telefonického) rozhovoru. Málokdo již ověřuje reference nebo dokonce uplatňuje testování kandidátů. To by bylo příliš nákladné. Prostě je lepší poslat dostatek kandidátů a ať si firma vybere. 

To, pro koho se rozhodne je zcela na firmě. Jen, aby kandidát vydržel po dohodnutou dobu. Tímto způsobem tak „přinejmenším“ kupujeme zajíce v pytli. Nešlo by to dělat jinak a poodhalit skutečné kompetence kandidáta vůči dané pozici? 

Pro samotného kandidáta je to v konečném důsledku také lepší, pokud najde pozici, která “pasuje” jeho dovednostem a schopnostem. Využije své silné stránky a firmě rychleji a bezpečně vrátí vynaložené náklady a úsilí. K tomu slouží především AC centrum.

Jak se připravuje AC/DC 

Každá pracovní pozice má svá specifika a vyžaduje vlastní kombinaci kompetencí. Postup přípravy AC je standardizovaný proces, který znamená najít nejprve klíčové kompetence a ty nastavit do kompetenčního modelu. Stručně lze postup definovat: 

  • Identifikace a analýza pracovní pozice 
  • Tvorba kompetenčního modelu 
  • Scénář a harmonogram AC
  • Matice metod a kompetencí - příprava diagnostických testů, metod a modelových situací (tak, aby co nejvíce odpovídali kompetenčnímu modelu a odráželi realitu) 
  • Příprava hodnotitelů 
  • Realizace Assessment Centra (AC) – rozsah dle pozice (1-2 dny)
  • Vyhodnocení diagnostických testů, metod a závěrů hodnotitelů 
  • Kompetenční profil kandidátů vůči dané pozici (včetně silných i slabých stránek) 
  • doporučení managementu a zpětná vazba účastníkům

Postup je náročný, ale získáte nejen vhodný kompetenční model, profily kandidátů (ne zřídka přichází odhalení, že kandidát není vhodný na pozici, kterou se hlásí, ale na jinou, která ho ani nenapadla. Prostě obsadíte 2 pozice najednou), ale také máte natrénované manažery, jak odhalovat kompetence, poodhalenou kvalitu práce personální agentury a další přínosy. 

Kolik stojí AC - assessment centrum

Uvedený postup ukazuje, že příprava a provedení je náročná a podílí se na ni více lidí. S klientem je třeba se zaměřit na klíčové kompetence nezbytné pro danou pracovní pozici. Vyhodnocení všech testů, metod a poznatků od hodnotitelů si vyžádá několik dní (v závislosti na konkrétní pozici a kompetenčním modelu). Cena pro 4 kandidáty se pohybuje okolo 80.000 Kč bez DPH. Na první pohled to vypadá jako obrovská částka. Zkusme se podívat na to, když vezmete nevhodného kandidáta. Kolik nás to vlastně stojí. 

  Plat manažera  Odměna personální agentuře  Cena AC/DC  Úspora, když si kandidáta vyberete přes AC/DC
nastoupí a funguje  50 000 Kč 150 000 Kč 80 000 Kč 70 000 Kč

Pokud personální agentura neprovede adekvátní výběr vůči konkrétní pozici a jen pošle kandidáty podle svého odhadu, tak se výrazně sníží kvalita a pravděpodobnost úspěchu při výběru vhodného kandidáta. Prověření vhodnosti nechá na Vás a během pracovního pohovoru či krátkého posouzení se snadno stane, že nekvalitu odhalíte až ve zkušební době. Některé nedostatky odhalíte až po měsících fungování. To je pak mnohem dražší, protože pak i platíte odstupné. Pokud kandidát odejde na konci 3-ho měsíce ztratíte: 

  • práci a čas při hledání kandidáta 
  • zaškolování 
  • náklady na kandidáta po celou dobu u Vás ve firmě  
  • peníze uhrazené personální agentuře 

Náklady, Vaše ztráta se běžně pohybují od 400.000 Kč výš. Není pak výhodnější realizovat Assessment Centrum za 80.000 Kč a vybrat toho kandidáta, který opravdu na Vaši pozici má vhodné kompetence? 

Naše zkušenosti na závěr 

Již mnoho let realizujeme Assessment Centra a zjistili jsme, že nevhodní kandidáti se občas odhalí již před zahájením samotného AC. Pošlete kandidátům pozvánku či zadání, jehož výsledek mají poslat předem. Najednou uvidíte, čemu kandidát říká příprava, řešení, jak umí nachystat podklady a případně zda odpovídají úrovni jeho pozice. Troufáme, si říct, že již zde můžete poznat, koho má smysl pustit do AC a koho ne. 

I kandidáti na manažerské pozice si dovolí, nepřipravit se. Jako by jim na pozici nezáleželo a prostě to berou jako zkoušku, tedy od slova „zkusit“. Velmi často se stává, že na konkrétní zadání, dostanete naprosto obecné odpovědi. Může to být známka toho, že jim chybí schopnosti, zkušenosti nebo motivace. Ne zřídka zjišťujeme nedostatečné kompetence pro konkrétní pozice i v oblasti managementu. A to je na těchto pozicích naprosto nemyslitelné. 

Zvažte, zda takové kandidáty chcete mít na manažerských pozicích. Zcela jistě nebudete mít jistotu, že se kvalitně připraví na jednání se zákazníkem. Jistotu budete mít v tom, že vymyslí řadu důvodů, proč něco nešlo. A co agentury, vždyť Vám poslali kandidáty a jejich CV odpovídá požadavkům. 

Naše doporučení je použít AC všude tam, kde kvalita práce, znalosti a charakter mají velký vliv. Kde je velký vliv na vedení lidí, a to již od platu 35.000 Kč měsíčně. A když si kandidáti dovolí na poslední chvíli zrušit účast v AC jásejte, přeci nepotřebujete na manažerské pozici člověka, který si nevěří nebo dokonce ví, že není vhodný. Růst a kvalita firmy stojí na kvalitních manažerech. 

Jiří Střelec

Diskuze k článku

Obor

Metoda

Norma

Poradci

Myšlenky poradce

„Je lepší než popsat stohy dokumentace, nakreslit 1 schéma, obrázek.“ více >>

Jiří Střelec Jiří Střelec

Nejen ISO, AS, OHSAS, CMMI ... a další normy po nás chtějí, popsat co a jak děláme. Většina kvalitářů, manažerů jen popisují texty a ty se kupí. Je to velmi snadné napsat větu. Nejde o větu, jde o to, aby ji lidé pochopili a použili. Normy nám neříkají však jak popsat náš systém řízení. Na rovinu, doba je uspěchaná a lidí nemají čas číst stohy papírů. Informace se na ně valí ze všech stran. Na výš při dlouhém dokumentu si již nepamatují, co bylo na začátku. Obrázek nebo schéma se čte rychleji a také se lépe pamatuje. Co kdyby systém byl vytvořen jako interaktivní model schémat, obrázků a doplňujících textů? Hledejte, kdo ví jak.

Přejete si být informováni o nových článcích, metodách, řešeních z praxe, školeních, nabídkách?

Pokud hledáte konkrétní téma a nemůžete jej najít, napište majiteli na info@vlastnicesta.cz

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory Cookie. Další informace