Externí komunikace a osobní poslání

datum publikace 28.02.2010

Bez pozitivních hodnot nebude ani externí komunikace pozitivně hodnotná

Správná externí komunikace, jednotný korporátní styl, atd. nesou určitě své ovoce. Pokud firma nemá dobře nastavenou firemní kulturu včetně pozitivních vnitřních hodnot, dříve nebo později narazí na svůj strop. Základ je vždy položen na nejvyšších místech. Pokud zakladatel organizace považuje manipulaci, nátlak, dezinformaci za normální, pak se dá předpokládat, že takový styl použije i při budování své firmy.

Související články

V současnosti každá organizace zvažuje, kam investuje své finance, aby se jí co nejlépe vrátily. Současně potřebuje dát o sobě a svých produktech vědět. Z tohoto důvodu je externí komunikace životně důležitá. Přesto jsme někdy svědky skutečného mrhání penězi, časem, lidským potenciálem.

Ráda bych se podělila o své zkušenosti s externí komunikací firmy zabývající se multi level marketingem (dále jen MLM).
Ze všeho nejdříve jsem se setkala s jejich logem. Velmi mě překvapila čistota provedení a vstřícnost tvaru. Náhodou jsem potkala osobu, která MLM firmu zastupovala. Ukázala mi velmi vkusné prezentační materiály, které beze slov útočily na lidské touhy i rodičovské pudy. Pak jsme se podívaly na webové stránky. Opět vkusně a s minimem slov zobrazené všechny úrovně Maslowovy pyramidy lidských potřeb. Bylo vidět, že MLM organizace věnuje hodně péče o svůj jednotný vizuální styl. Byla jsem proto velmi zvědavá na jejich další externí komunikaci.
Dozvěděla jsem se, že věnují velkou pozornost media relations, tedy článkům, tiskovým zprávám. Pečlivě připravují ucelené akce, dávají vědět, že podporují charitativní organizace. Potud by bylo vše v pořádku. V okamžiku, kdy jsem se seznámila s jejich semináři pro získávání prodejců, bylo vše jinak. Uviděla jsem sice prezentaci plnou motivace a touhy od pudového zabezpečení rodiny až po zhmotňování lásky. Mezi řádky bylo cítit, že se jedná o dobře maskovanou manipulaci, poskytování neúplných a zkreslených informací. Do ideálního obrazu se začaly vkrádat pochybnosti spolu s otázkou: „Jaká je jejich firemní kultura?“
Netrvalo dlouho a bylo zřejmé, že prodejci jsou systematicky a intenzivně masírováni polopravdami o úspěších, zamlčováním nepovedených kroků ve stylu „kdo nejde s námi, jde proti nám“. Vycvičený zástupce začne vštěpované pracovní návyky uplatňovat i na své podřízené při budování MLM týmu, na spolupracovníky na stejné úrovni, ale i na vedení firmy. A jaké je překvapení prodejce, když se po nějaké době vedení firmy se svým zástupcem rozloučí!
 
Tento koloběh „výroby“ úspěšných prodejců s následným propuštěním „arogantního“ a nekorektního člověka se odehrává v této firmě dost často. Když se zákazníci i ostatní „spolubojovníci“ ptají na důvod, proč ten konkrétní člověk odešel, lapidární odpověď zní: „Vždyť ONI kazili dobré jméno produktu, organizace, majitelů.“ Téměř by se dala parafrázovat věta z období Velké francouzské revoluce o tom, že ... nastavený způsob komunikace požírá své děti

Proč firma tak mrhá důvěrou zákazníků?

Vždyť investuje nemalé finance na externí komunikaci. Pro správnou odpověď je třeba nejprve poznat komunikaci interní, protože oba způsoby toku informací, jak vnější tak i vnitřní, utváří celek, který od sebe oddělit nelze. Základy k oběma pokládají nejdůležitější lidé, a to TOP management a majitelé firmy.
 
Pokud zakladatel organizace považuje manipulaci, nátlak, dezinformaci za normální, pak se dá předpokládat, že takový styl použije i při budování své firmy. Zobrazí se jak v komunikaci externí, se zákazníky, médii, dodavateli, tak i v komunikaci interní, se zaměstnanci. Ale současně musí očekávat, že takto nastavené korporátní hodnoty se budou vracet ve způsobu chování a jednání jeho zaměstnanců, posuzování zákazníků.

Závěr

Co říci na závěr? Všechny prvky externí komunikace správně provedené, ve spolupráci s odborníky a specialisty, spousta peněz vynaložená na komunikaci s veřejností, jednotný korporátní styl, atd. nesou určitě své ovoce. Ale pokud firma nemá dobře nastavenou firemní kulturu včetně pozitivních vnitřních hodnot, dříve nebo později narazí na svůj strop. Situace se nezmění vyhazováním nepohodlných zaměstnanců, ale změna musí začít na nejvyšších místech. Tento majitel by si měl položit zásadní otázku: „Jaké je mé osobní poslání, jaké je krédo a poslání mé firmy?

Blanka Urbánková

Diskuze k článku

Obor

Metoda

Norma

Vojtěch Bednář

Vojtěch Bednář

Poradenství (poradce), Management, leadership , Komunikace (Public Relations),…

Petr Hlušička

Petr Hlušička

Psychologie/Terapie, Lidské zdroje, Management, leadership

Radka Hošková

Radka Hošková

Komunikace (Public Relations), Marketing, Média

Monika Kolková

Monika Kolková

Kvalita - Systémy řízení (ISO,IATF, AS), Psychologie/Terapie

Ivona Machová

Ivona Machová

Poradenství (poradce), Vlastní cesta - osobní rozvoj, Psychologie/Terapie,…

Marek Mitáček

Marek Mitáček

Kvalita - Systémy řízení (ISO,IATF, AS), Management, leadership , Informační…

Michaela Opletalová

Michaela Opletalová

Poradenství (poradce), Management, leadership , Informační technologie, Kvalita…

Jiří Střelec

Jiří Střelec

Poradenství (poradce), Kvalita - Systémy řízení (ISO,IATF, AS), Management,…

Pavel Trvaj

Pavel Trvaj

Kvalita - Systémy řízení (ISO,IATF, AS), Management, leadership , BOZP…

Martina Václavíková

Martina Václavíková

Management, leadership , Poradenství (poradce), Marketing, Lidské zdroje

Poradci

Myšlenky poradce

„Normování práce je potřeba řídit systémově a s citem pro lidi.“ více >>

Michaela Opletalová Michaela Opletalová

Kvalitně zpracované normy firmě umožní efektivně řídit kapacity, odměňování, termíny i průběh zakázek. Normativy a normy je možné zpracovat v jakékomkoli typu výroby. Existuje několik způsobů, jak k normování práce přistupovat a výběr správného způsobu se odvíjí od typu a velikosti výroby. Nesmíme také zapomínat na tvorbu systému norem a normativů a zakomponování dat do informačních systémů a dalších specifických prvků organizace.

Přejete si být informováni o nových článcích, metodách, řešeních z praxe, školeních, nabídkách?

Pokud hledáte konkrétní téma a nemůžete jej najít, napište majiteli na info@vlastnicesta.cz

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory Cookie. Další informace