Kupujete si tepelné čerpadlo s fotovoltaickou elektrárnou, abyste ušetřili a chovali se ekologicky? Ano, to jsou hlavní důvody. Jenže vše může být jinak. Místo úspor můžete mít x-násobky navýšení spotřeby elektrické energie, vady, které neumí dodavatel odstranit, měsíce nebudete v klidu spát a navíc budete poslouchat jen zbytečné sliby a nesmyslné řeči. Přečtěte si, na co si dávat pozor, když chcete fotovoltaickou elektrárnu s tepelným čerpadlem. 

Po instalaci tepelného čepradla Inverter X od firmy Schlieger přišla na řadu fotovolatická elektrárna. Žádosti o jasný plán, kdy, co a kdo bude u nás instalovat nebyly vyslyšeny. Místo jasného plánu se ozvala pracovnice firmy s návrhem, že v pátek 4.12.2020 by mohli přijít instalovat fotovoltaickou elektrárnu. Samozřejmě jsem ihned souhlasil, protože si chci pokrývat vlastní spotřebu a nechci čekat.

Montéři Schlieger si dělají, co chtějí 

Několik týdnů před instalací jsem žádal plán instalace, jasný návrh, jak budou upevňovat panely na zimní zharadu, kde je asfaltová krytina a její navrtávání v pozdějších letech působením vlivu tepla a větru způsobí mikrotrhlinky a zatékání. Na to mě upozornil klempíř, který nám dělal střechu. Klempíř s praxí desítek let. Odpověď jsem nedostal žádnou. Přesto jsem domluvil klempíře hned na 5.12. na ráno, aby se montéry domluvil, jaké řešení je nejlepší. Firmu jsem informoval a manželka, která byla přítomna příjezdu montérů jim jasně sdělila, že 4.12. nesmí pracovat na zimní zahradě a že 5.12. dohodnou postup s klempířem. Dohodla se s nimi, že začnou na hlavní střeše, kde jsou běžné tašky. Montéři vše odsouhlasili a manželka šla v klidu pracovat. Po hodině je šla zkontrolovat, a s hrůzou zjistila, že se montéři pustili do zimní zahrady a provrtali ji jako řešeto. Někdy se netrefili do trámu a vzali to i přes plechy. Klempíř další den opravdu přišel, kroutil hlavou a už jen pomáhal sanovat jejich svéhlavé rozhodnutí. 

Tím trable s montáží neskončily. Při své odborné práci pádem poškodili stříšku ložnice, která je na výměnu. Nebavím se o tom, že instalaci 15 panelů a 1 střídače realizovali 2 montéři 4 dny a skončili ve večerních hodinách tak, že se pořádně nedala odzkoušet funkčnost FVE. Navíc jsem zjistil, že montéři umístili panely v rozporu s dokumentací, kterou firma Schlieger poslala na schválení dotace. Prostě si montáž provedli podle sebe. 

Fotovoltaická elektrárna Schlieger - namontovali jiný střídač 

Od začátku jsem žádal řešení, které umožní v r. 2021 připojit baterky a rozšířit fotovoltaickou elektrárnu o další panely. Na základě toho firma Schlieger navrhla asymetrický hybridní střídač GW5K-ET. Po příjezdu montérů jsem se zeptal, zda opravdu mají tento střídač, že se k němu budou dokupovat beterky. Koukali na mě s obrovským překvapením a sdělili, že z výroby dostali střídač GW5K-DT, který neumožňuje připojit baterky. Po kontrole smlouvy, že opravdu mám objednán střídač s připojením na baterky, řekli, že to vyřeší. V pondělí začali montovat střídač a na můj dotaz, zda na něj mohu připojit baterky, odpověděli - "ANO, baterky na něj připojíte. Tady je vstup na baterky. Ukázali na jeden vstup na střídači." Požadal jsem je, že to chci mít písemně. To samé jsem žádal opakovaně písemně až do 19.2.2021. Nikdo mi neodpověděl! Ten den jsem surfoval po internetu a dohledal jsem si typová označení střídačů GoodWe, abych zjistil, že: 

  • namontovaný střídač je v rozporu se smlouvou 
  • namontovaný střídač neumí připojit baterky 
  • namontovaný střídač neumožňuje rozšíření o další panely

Když po měsíci jednání s E.onem o připojení elektrárny přišel jejich technik, oznámil, že připojení neschválí. Zjistili jsme, že montéři Schlieger připojili Smartmeter do zaplombované části, kde podle technika být nesmí. Takže žádost a celé kolečko o připoiení znovu a přemístění Smartmetru a ztráta cca další měsíc.

Až po hrubém nátlaku a společném jednání s moji advokátkou došlo k dohodě. Střídač byl vyměněn. Přijela jiná skupina montérů a tvrdili, jak teď to bude správně zapojené a vše bude fungovat. Chtěl jsem vidět výrobu na Semsportálu, ale tam nic nebylo. Sebejistý montér tvrdil, že napojení elektrárny na Semsportal, může trvat i 2 dny. Ani po dvou dnech nic nefungovalo. Tvrdil mi, že bude urgovat Semsportal. Jenže chyba byla jinde. Zjistil, jsem, že montér nepřipojil střídač na wifi. Takže šlo pouze o sebejisté řeči a znalosti žádné.  

Pak střídač vypadal, že funguje. Vyrábíme, ale spotřeba RD byla 114kW a křivky Semsportálu byly divné.

Spotřeba až 114 kW denně na rodinný dům

Na přelomu prosince a ledna nás navštívila přepadová kontrola E.on. Zjistili, že máme obrovský nárůst spotřeby el. energie. Zjistili, že opravdu elektrickou energii nekrademe. Vysvětloval jsem, že montéři Schlieger nám i přes varování v říjnu 2020 při instalaci tepelného čerpadla zapli vyhřívání nájezdů ke garáži. My jsme to zjistili až v listopadu při napadení prvního sněhu. To bohužel také nebylo vše. 

Když nám zapojili nový elektroměr a elektrárna měla být připojena, myslel jsem si, že konečně vše poběží. To jsem se opět spletl. Omylem nám náš dodavatel MND poslal výpis spotřeby elektrické energie. Po prvním doplatku 45.167 Kč za zapojení vyhřívání. jsme dostali další doplatek 20.335 Kč za cca 50 dní. Postupně jsme zjistili, že máme až 114 kW denní spotřebu na rodinný dům. To prostě není možné. Opakovaně jsem žádal o  řešení, že podle spotřeby nám tepelné čerpadlo bere trvale 3kW, že měření ze Semsportálu nefunguje, že je zde prapodivný průběh křivky měniče. 

Posun k lepšímu nastal až po výměně celého čerpadla, kdy najednou spotřeba klesla ze 114 kW na 35 kW za den. Mít spotřebu 35kW za den, kdy Vám fotovoltaika vyrábí cca 15kW denně, je zase špatně. To ještě v době, kdy jsou teploty přes den okolo 14C. Navíc Semsportal ukazuje poloviční spotřebu než elektroměr dle kterého účtuje MND. 

Servisní zásah bez měření 

Začal jsem dále zjišťovat, co je špatně a jak to vyřešit. Dověděl jsem se, že při zapojení střídače je nutné mít správně zapojené fáze. Jediná chybička znamená obrovské komplikace. Existuje tzv METER test a ten dává jasný důkaz o správném zapojení fází. Nic takového jsem nedostal. Tak jsem o to požádal. 

Při snaze dořešit celý případ, přijeli 2 technici 30.5.2021. Jejich návštěvu  jsem zcela nepochopil. Technici vůbec nevěděli, co mají řešit. Neměli seznam problémů k vyřešení, které jsem posílal písemně. Předal jsem jim tedy seznam. To, jak mají vyřešit rozdílnou spotřebu Semsportal a elektroměru, jak mají řešit nesmyslné hodnoty oranžové křivky měřiče, neměli tušení. Meter test neproběhl. Nejprve nedokázali vysvětlit proč. Po dělší době sdělili, že pokud střídač nemá připojené baterky, tak test nikdy neproběhne. To zní dost divně, že? Střídač za 70,000 Kč si neumí ověřit, že má správně fáze, ačkoliv má na to vlastní test. Podle informací, které jsem zjistit, se jedná o nesmysl, protože jde hlavně o kontrolu správnosti připojení fází. Technici s sebou neměli ani měřák, takže vlastně ani nemohli proměřit fáze a ověřit správnost zapojení. Jejich sdělení, že když barvičky kabelů fází jsou v pořádku tak je vše v pořádku, jsem opravdu nebral vážně. 

Dále jsem zjistil z podkladů Goodwe, že jestli někdo špatně zapojí fáze, padá záruka na střídač. Meter test je asi jediný důkaz, že je střídač správně zapojený. Jak, to ještě nevím. Zjistit korektní informace je detektivní práce. 

Servisní protokoly Schlieger - technici je neumí vypsat

Korunu tomu techmici nasadili při ukončení návštěvy. Jeden ze zásadních problémů, kvůli kterým přijeli, nevyřešili. Už jen proto, že nevěděli jak a nepřivezli si měřák. Do protokolu jen zaškrtli "zařízení je schopno bezpečného provozu". Na dotaz, zda si protokol ofotím, jsem mu řekl, ne. Vezmu si originál. vy si jej ofoťte. 4x jsem technikům a montérům říkal, že originál patří zákazníkovi. Také jsem ho požádal, ať doplní vše, co měli vyřešit a nevyřešili. Odpověď byla jasná -  To neumím vypsat. No prostě proto, že neumí dobře česky a neví, jak protokol vyplnit. Protokol jsem tedy vyplnil 2x a každý jsme si jedno identické paré nechali. 

Po návštěvě techniků střídač nefunguje a nikdo nereaguje

Po této skvělé návštěvě techniků střídač přešel do stavu "Chyba" a fotovoltaická elektrárna nic nevyrábí. Střídač je v chybě 5-tý den a nikdo se neozval. Kdybych se nepodíval na Semsportal, protože jsem chtěl vědět, kolik vyrábíme v zatím nejslunnějších dnech tohoto roku, nezjistil bych, že střídač nefunguje. Tak slova o tom, jak vše na dálku kontrolují, asi nejsou pravdivá. Kde je další chyba nevím. Fakt je, že jsem si objednal plně funkční řešení na míru s úsporou a zajištění dotace. Místo toho: 

  • mám přímou ztrátu 130.000 Kč, které jsem již musel uhradit (doplatky za elektřinu, advokát, ...) 
  • osobně jsem řešením zakázky Schlieger přišel o cca 8 pracovních dní mého času - skoro 64 hod 
  • systém i po cca 6 měsících nefunguje, jak bylo slíbeno 
  • každý montér, který nás navšívil, udělal chybu
  • ...