Jak řešit zaměstnance a mzdy v krizovém stavu

datum publikace 19.03.2020

Mzdy v krizi

Snížit náklady a eliminovat ztrátu je zásadní v době krize. Vše musí proběhnout velmi rychle nebo se také může stát, že budete v červených číslech a to je pozdě. Bohužel i když nemáte čas nesmíte udělat žádnou chybu a to i po právní stránce. Stát Vám to neodpustí a zaměstnanci také. Připravili jsme pro Vás vnitřní předpis, jak správně ošetřit dočasnou nezaměstnanost a dočasné snížení mzdy.  

Související články

Ve většině firem jsou mzdy a náklady spojené s pracovníky největší položkou rozpočtu. Položkou, která v době, kdy zaměstnanci nemohou vykonávat vlastní práci, si na mzdu nemohou vydělat. Firma se tak dostává do stavu, kdy je povinná platit výdaje a nemůže mít příjmy. Pro některé firmy, kde právě mzdy jsou hlavní položkou je takový stav likvidační. Zde nezbývá než velmi rychle jednat. Pokud nemáte finanční polštář na dobu cca 6 měsíců, opravdu nemusíte přežít krizový stav trvající cca 2-3 měsíce. Možná to vypadá nelogicky proč na 6 měsíců, když stav trval jen 3 měsíce. Je to proto, že po krizovém stavu bude trvat několik měsíců než se firmy přiblíží původnímu stavu. Také se snadno může stát, že v době krize definitivně přijdete o zákazníky a ještě delší dobu bude trvat získání nových. Vše závisí na tom, v jakém oboru se pohybujete a jak kvalitně jste pečovali o své zákazníky. 

Snížení mzdy v důsledku dočasné nezaměstnanosti 

Dohodou s nimi, popř. úpravou stavu dočasné nezaměstnanosti ve smyslu platné právní úpravy, kde lze za stanovených podmínek snížit mzdu až na 60%. Změnu je třeba upravit vnitřním předpisem. Můžete to udělat v případě, kdy nemůžete přidělovat zaměstnanci práci z důvodu dočasného omezení odbytu Vašich výrobků nebo omezení poptávky po Vámi poskytovaných službách. Zaměstnanci náleží náhrada ve výši 60 % průměrného výdělku.  

Pozor – tento postup je možné využít pouze v případě, že u Vás nepůsobí odborová organizace. Pokud máte odbory, je třeba se s nimi dohodnout.

Vnitřní předpis je nutné podepsat osobou oprávněnou jednat za zaměstnavatele – ideálně statutárním orgánem společnosti. Následně je nutné, aby se s předpisem seznámili všichni zaměstnanci. Doporučit tak lze vložit předpis na intranet nebo jakoukoliv interní síť, ke které mají přístup všichni zaměstnanci a zaměstnance na to upozornit, zaslat jej emailem či jiným způsobem. Vždy však musí být zaměstnavatel schopen prokázat, že se s ním seznámili skutečně všichni.

Pozor - snížená náhrada mzdy může být poskytována až ode dne přijetí předpisu! Nelze tedy snížit náhradu zpětně.

Níže se můžete stáhnout vzorový vnitřní předpis, který Vám připravili kolegové z advokátní kanceláře Urbášek & Partners

Další možnosti 

České právo bohužel nezná pojem neplacená dovolená. Je možná pouze varianta, kdy zaměstnanec může požádat o neplacené volno. V tomto případě zaměstnavatel není povinen platit sociální a zdravotní pojištění. Zaměstnanec musí uhradit zdravotní pojištění.  

Další možnosti řešení jsou: 

  • Nařízení čerpání dovolené - pokud chcete využít tuto možnost, je třeba zaměstnanci ohlásit čerpání dovolené 14 dní předem.
  • Čerpání náhradního volna jako formu vyčerpání dříve odpracovaných přesčasů. Tato varianta je možná jen po oboustranné dohodě se zaměstnancem v lhůtě 3 kalendářních měsíců od vykonaných přesčasů není-li dohodnutá jiná doba. Náhradní volno se poskytuje místo příplatku v rozsahu práce přesčas.

Máte-li zájem dostávat další informace o tom, jak řešit krizové situace nebo na co si v oblasti práva dát pozor, zapište se do odběru našeho newsletteru - Odběr novinek. Potřebujete právní pomoc, kontaktujte Adélu Gajdovou

Jiří Střelec, Adéla Gajdová

Diskuze k článku

Obor

Metoda

Norma

Poradci

Myšlenky poradce

„Mikrořízení je úspěšným zabijákem výkonnosti mnoha malých a středních firem.“ více >>

Martina Václavíková

Občas někde něco nefunguje a my máme tendence vyhrnout si rukávy a udělat to, na co naši zaměstnanci "nestačí". A mikrořízení je na světě. Pokud se tomuto chce manažer vyhnout, musí vědět on i jeho lidé, co má být výsledkem, ten naplánovat, průběžně vyhodnocovat a nakonec ho dosáhnout. Tzn., musí vědět, jak strategii podniku převés do každodenní praxe a práce svých lidí. 

Přejete si být informováni o nových článcích, metodách, řešeních z praxe, školeních, nabídkách?

Pokud hledáte konkrétní téma a nemůžete jej najít, napište majiteli na info@vlastnicesta.cz

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory Cookie. Další informace