Nadšení a schopnosti urychlují zavádění nových výrobků

datum publikace 30.05.2020

Nadšení a agilní přístup dokáží zavést nový produkt během 2 týdnů

Přinášíme Vám case study z firmy EDAG o tom, jak schopnosti a nadšení dokáží zkrátit měsíce navrhování a příprav nového výrobku až do fáze prvních vyrobených 10.000 kusů denně. Kreativci a designéři z automobilového průmyslu to dokáží. Nejsou-li svazování náročnými procesy. 

Zatímco začátkem dubna 2020 znělo v českých domovech vrčení šicích strojů, skupina kolegů z inovačního oddělení společnosti EDAG Engineering si řekla, že se nenechají zahanbit svými protějšky a vymyslí funkční řešení, které by co nejvíce lidem poskytlo ochranné pomůcky bez nutnosti náročného šití.

14 dní od návrhu k vyrobenému kusu

Myslíte, že je dnes možné zadat firmě zakázku na koncept a konstrukci plastového dílu, za několik málo dnů mít několik kreativních návrhů včetně funkčního prototypu. Další týden mít pak finální model pro vstřikovací formu a jen o něco později již spuštěnou produkci několika tisíc kusů denně? Zde se to povedlo.

V tomto případě již během víkendu vzniklo hned několik konceptů. Počítalo se s možností 3D tisku buď přímo ve firmě, nebo u kohokoliv, kdo má k dispozici dnes již běžně dostupnou 3D tiskárnu. Projekt dále získal okamžitou pozornost i u kolegů v mateřské společnosti EDAG Engineering v Německu, kde se tou dobou přísnější karanténní opatření teprve zaváděla. A zadání se náhle podstatně změnilo: kromě možnosti stažení souborů pro 3D tisk by se mohla ochranná pomůcka vyrábět v Německu i klasickým vstřikováním do formy a dále distribuovat po desítkách tisíc v obalu, s návodem a zásobou tkaniny na několik dnů.

Nadšenecká agilita to rozjela 

Celá původně nadšenecká iniciativa se tak najednou změnila v seriózní a navíc velmi urgentní zakázku. Bylo potřeba najít nejefektivnější řešení vhodné pro obě technologie výroby a také vyřešit materiál a výrobu samotných ochranných roušek. Inovační tým pod vedením ředitele společnosti Aleše Palduse proto přešel rychle do zcela profesionálního režimu. 

  • pravidelné telekonference s kolegy doma i v zahraničí, 
  • vývoj formou iterací konceptu podobný agilní metodice softwarového vývoje, 
  • okamžitý tisk a testování prototypů různými technologiemi a 
  • především velké osobní nasazení všech zúčastněných. Správný výběr inovátorů. 

Koncept rychle dospěl do podoby praktické spony, do které šlo upevnit libovolnou tkaninu jednoduchého střihu a pomocí tkalounu či gumiček ji připevnit na obličej. Během několika dnů tak vzniklo hned několik funkčních prototypů spony, množství různých střihů, začaly práce na manuálu, výrobních technologiích a řešila se distribuce.

Ve zkratce: 

už 2. týden od první myšlenky bylo vyrobeno 

600 kusů 

na pomoc kolegům ve Španělsku, kde byla situace kolem pandemie již velmi vážná. 

V Německu se na nové vstřikovací formě rozjela sériová výroba hotového odladěného produktu. Začaly přicházet objednávky na desetitisíce kusů jak od soukromých společností, tak vládních organizací a institucí. Soubory pro 3D tisk byly umístěny zdarma ke stažení komukoliv na webu společnosti i na sítích pro sdílení tiskových dat, kde zaznamenaly tisíce stažení i uživatelských modifikací. 

Začátkem května překonala produkce 100.000 kusů a rychlost výroby dosáhla s pomocí dvou partnerských firem přes sedmdesát tisíc kusů týdně. Produkt má dnes ve své nabídce více než třicet regionálních supermarketů v Německu a několik online prodejců. Masky používají v ústřední nemocnici města Fulda, na úřadech a především desítkách menších i větších firem. Objednávky se blíží milionu kusů.

Synergická transformace inovačního týmu 

Společnost EDAG Engineering Czech byla dříve zaměřena především na automobilový průmysl, pro který dodávala jak konstrukční práce na nových modelech, tak výpočty, produkční řešení a inovace v oboru. Vedení společnosti se však rozhodlo rozšířit portfolio služeb a využít k tomu především inovační oddělení, které je zaměřené nejen na konstrukci, ale také na elektriku, elektroniku a nové technologie. Bylo potřeba změnit metodiku vývoje tak, aby vyhovovala dalším druhům průmyslu a výroby. Zatímco v automobilové výrobě trvá obvykle vývoj nového modelu i několik let, jinde to bývá otázkou měsíců. V inovačním týmu tak kromě zkušených konstruktérů a odborníků na elektroniku a software mají své důležité místo i nadaní kreativci s přesahem do dalších oborů. 

Rozhodnutí změnit přístup k trhu přišlo právě včas. V dnešní době ekonomických dopadů pandemie onemocnění COVID-19 a následné recese se totiž uplatní jen ti, kdo se nespoléhají na zavedené a osvědčené procesy a obchodní strategie, ale dokáží flexibilně reagovat a nabídnout svým obchodním partnerům pohotovou spolupráci a schopnost rychle a kreativně hledat řešení a dotáhnout je k úspěšné realizaci rychleji, než bývalo obvyklé.

 

Budujte kreativní týmy nebo využijte již existující. 

Jan Pražák

Diskuze k článku

Obor

Metoda

Norma

Poradci

Myšlenky poradce

„Na Facebooku jsou dva druhy firem“ více >>

Vojtěch Bednář Vojtěch Bednář

Ty, které aktivně spravují svůj profil, a ty, které o tom, že ho mají ještě netuší.

Přejete si být informováni o nových článcích, metodách, řešeních z praxe, školeních, nabídkách?

Pokud hledáte konkrétní téma a nemůžete jej najít, napište majiteli na info@vlastnicesta.cz

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory Cookie. Další informace