Připravené prezentace a rozprava nad životopisem kandidáta ukáže jen to, co si kandidát na Vás připravil. Vůbec nic se nedozvíte o jeho profesionalitě, přirozených dovednostech pro Vaši pracovní pozici a schopnostech řešit každodenní firemní situace. Základem profesionála je myšlení, znalosti a návyky. To je třeba prověřit při personálním pohovoru. Zapomeňte na tradiční strukturu pohovoru a hoďte kandidáty do praktických situací, vyžadujte od nich variantní znalosti a mnohem více. Trému nechte amatérům.

Dovolit si zaměstnance, který neumí řádně práci, za kterou ho firma platí, je stále více nevhodný luxus. Prostě zaměstnání je o práci a zaměstnanec musí podávat výkon, aby si vydělal na vlastní plat. Také musí vydělat na  firmu, která pak pro něj může zajistit práci i do budoucnosti. Být ziskovou firmou znamená tlak na efektivitu, přizpůsobovat se novým podmínkám. Zkrátka se stále učit něco nového. Doba, kdy jste se naučili jednu věc a vydrželi jste s ní do důchodu, je nenávratně pryč. Firmy potřebují zkušené, flexibilní pracovníky a ne vymlouvající se neschopníky. Tomu musí být podřízen i nábor pracovníků. 

Hlavní rozhodnutí - chci amatéra nebo profesionála 

Od prvopočátku musí být jasné, zda na danou pozici chci amatéra nebo profesionála. Chci-li amatéra je pak nábor méně náročnější a s ohledem na požadavky na pracovní místo se dá z lecčehos ustoupit. Musím počítat s tím, že více času budu investovat do jeho zapracování a hledání řešení. Také plat bude zcela jistě nižší. Věnujme se hlavně výběru profesionála. Pokud chci profesionála, pak se jedná o člověka, který danou práci umí a nemusím ho zaučovat na danou profesi. Zaučuji ho jen na specifika produktu, procesů, firmy, firemní kulturu. Z toho vyplývá, že prověření a zapracování bude kratší a levnější. Jak by měl vypadat nástup profesionála:

Příklad I: vybírám profesionálního obchodníka - sám si do 24 hod postaví způsob, jak získat základnu zákazníků, má vlastní kontakty, zná produkty, sám se seznámí se CRM. Jinými slovy do 3 nebo 5 dní je schopen již začít obchodovat první produkt. Podle typu oboru mohu i první výsledky nebo znatelný progres vidět již po 1 měsíci. 

Příklad II: vybírám profesionálního manažera - vyžádá si všechny potřebné doklady k celému týmu, strategii, cíle, projde si firmu, mrkne na procesy, sestaví plán na první měsíc, navrhne Vám výstupy, které zajistí v nejbližších týdnech. To vše během prvního týdne. Vlastně nejde o zapracování, ale spíše o slaďování postojů, aby byl zachován směr byznysu, který firmě přináší zisk. 

Profesionál je člověk, který ví, co má dělat a jak to má dělat. Rozhodně to není člověk, který žádá o shovívavost po celou zkušební dobu a i déle. Pokud chci profesionála, je třeba udělat i výběrový pohovor náročnější a orientovaný na to, co kandidát opravdu umí a ne o čem mluví. 

Zbořte tradiční strukturu pohovoru 

Věřím, že jste to zažili všichni. Personální pohovor začíná - tak se nám představte. Povězte, co jste dělal. Začíná dlouhá diskuse nad CV a připravená prezentace kandidátem. Je to dost často považováno za slušné, poslechnout si vše, co nám kandidát chce říct. Jenže někdy je to také naprosto zbytečná ztráta času. Chtěli byste si 30 min vykládat s kandidátem, o kterém víte, že není vhodný? No, když to takto postavím, tak většinou odpovíte ne. Není tedy lepší jít hned na podstatu toho, co potřebujete? Životopis a motivační dopis si stejně musíte přečíst před pohovorem. Takže otočme strukturu pohovoru zcela opačně. 

Tradiční struktura pohovoru Nová struktura pohovoru
  1. Prezentace kandidáta 
  2. Diskuse nad životopisem (CV) 
  3. Prověřování kandidáta
  4. Organizační informace
  1. Prověření přirozených znalostí a návyků
  2. Něco, co nečekal
  3. Hodnoty a způsoby chování 
  4. Organizační informace

Na každé pracovní pozici potřebujete zcela jasné a konkrétní znalosti. Pokud je kandidát nemá, musí se je naučit nebo ho musíte proškolit. Jenže účinnost školení je tak 7-15%. Tak si spočítejte, kolik peněz opravdu vyhodíte na něco, co by měl profesionál umět.  Jaké znalosti musí mít profesionál u našich příkladů: 

Obchodník Manažer 
  1. Číst zákazníky, jejich styl, zájmy 
  2. Vytvořit vnitřní motiv pro produkt
  3. Umět nadchnout 
  4. Vyjádřit hodnotu produktu 
  1. Nastavit strategii týmu 
  2. Motivovat pracovníky 
  3. Generovat přidanou hodnotu 
  4. Zvládat stresové situace 

Na tyto nutné znalosti začněte klást otázky. Zkoumejte nejen to, zda odpoví správně, ale také to, kolik variant navrhne. Chtějte více možností. Položte otázky typu: 

  • Řekněte mi 5-10 způsobů motivace pro technika vývoje
  • Nadchněte mě pro 8 hodnotných parametrů produktu xy
  • ..

Uvědomte si, 

kde je slabá znalost, je slabé řešení

kde nejsou myšlenky, není žádné řešení 

Bohužel v praxi je naprosto běžné, že i lidé, kteří jsou 20 let na postu manažera, ví o motivaci jen to, že tam patří peníze a bonusy. To byly na mnohých školeních motivace. 

Návyk se vždy projeví 

Často slyším omluvy - jsem strašně nervózní, dnes to nezvládnu, nemohu si vzpomenout. Každý jsme nervózní, když nám o něco jde. To je v pořádku. Není možné, aby nám nervozita zkazila celý výběrový pohovor, když tvrdím, že jsem profesionál. Nebo chcete mít zaměstnance, který se v případě těžší situace bude vymlouvat na nervozitu a náročnost stavu? Opravdu za něj chcete řešit problémové situace a k tomu mu vyplácet 100% plat za profesionální práci vyžadovanou na dané pozici? NE. 

Platí - to co opravdu děláte, se Vám postupně stane návykem. 

Už nemusíte přemýšlet nad tím, jak to udělat. Když 5 let vedete porady, tak poradu odvedete kdykoliv a s kýmkoliv, byť jen v simulované situaci. Jestli prodáváte a denně pracujete se zákazníky, tak Vám stačí dát produkt a simulovaný zájem zákazníka. Hned se ve Vás spustí mnohokrát opakované otázky, činnosti a vy fungujete. 

Nedávno jsme dělali výběr prodejce. Pohovor nebyl zahájen v jednací místnosti, ale na prodejně. Dali jsme kandidátům prostor si prohlédnout místo a připravit si, co potřebují. Pak přišel manželský pár na nákup. Do 5, max 10 min víte, kdo jaký má návyk a zda takový potřebujete ve své prodejně. Je až neuvěřitelné, jak rychle je profesionál schopen bez mrknutí oka vzít správný materiál, navrhnout správný produkt a k tomu Vám i sdělit, na co se manželský pár soustředil a co by měl dostat v následné nabídce. To je tak krásný pocit, že takového člověka okamžitě chcete mít v týmu. Až toto jednou zažijete, uvědomíte si, s jakými nedostatky byste u ostatních kandidátů museli denně žít. 

Závěr - myšlení - znalosti - návyky

Základem profesionála na dané pracovní pozici je správné myšlení, znalosti a správné návyky. Když je má kandidát přirozeně v sobě, nemusíte ho školit a strachovat se, kdy se co stane. Tyto přirozené schopnosti rozhodně nezjistíte z diskuse nad CV, ale v přesně mířených otázkách, praktických řešení v prostředí, kde by měl kandidát pracovat a v situacích, které bude muset řešit. Tomu zcela přizpůsobte nábor pracovníka. 

Věřte, že jsou profesionálové a neslevujte z profesionality. Vyplatí se to. Jeden profesionál Vám nahradí několik amatérů.