Potřebujeme spokojeného pracovníka?

datum publikace 02.10.2006

Potřebujeme spokojeného pracovníka?

Dnešní konkurenceschopnost není závislá jen na špičkové technologii, která dnes ostatně velmi rychle zastarává, ale především na lidském potenciálu. Ten dovede tuto technologii nejen efektivně využívat, ale i trvale zlepšovat a zdokonalovat.

Související články

Paradoxem zůstává, že se již v mnoha oblastech začínáme přibližovat téměř k hranicím technické dokonalosti, donedávna nepředstavitelné. Atakujeme hranice možného, ale v oblasti sociální je tomu často právě naopak. Ano, je snazší pracovat s neživou hmotou, která nedisponuje náladou a měnícími se potřebami. Proto máme někde i sofistikovaně vypracované metodiky a postupy, na jejichž konci vychází produkty s ohromujícími technickými parametry. Zvládáme, a mnohdy na špičkové úrovni, procesy technické, technologické a ekonomické, ale často selháváme v činnostech týkajících se lidí – lidského potenciál. Řada zaměstnavatelů se zhlíží ve špičkové technologii, ale jejich znalosti v oblasti sociální zůstávají někde v období nevolnictví, v lepším případě raného kapitalismu.

Neuvědomují si, že dnešní konkurenceschopnost není závislá jen na špičkové technologii, která dnes ostatně velmi rychle zastarává, ale především na lidském potenciálu, který dovede tuto technologii nejen efektivně využívat, ale i trvale zlepšovat, zdokonalovat atd.

V mnoha organizacích nalezneme fungující systém managementu kvality, účinný contolling atd., ale velmi zřídka nalézáme stejně systémově nastavené a fungující procesy, uvolňující lidský potenciál a generující výrazný synergický efekt.

Organizace, které podceňují kultivaci silné firemní kultury, pěstování mentality hojnosti a pozitivní atmosféry na pracovišti jsou často zaskočeni odchodem špičkových lidí, kteří již dávno uspokojili své ekonomické potřeby a chtějí uspokojit další potřeby spojené s pozitivními vztahy, s jejich osobním růstem a rozvojem, smysluplností konání. Zapomínají, že stále platí: „Dokud naše manažerské systémy nebudou věnovat stejnou pozornost lidem, jakou věnují technice, technologiím a ekonomice, budeme řídit naše organizace v temnotě“.

Dnes, více než kdy jindy platí: „Největším nebezpečím pro firmu není její konkurence, ale vlastní nespokojení a demotivovaní pracovníci“.

V tomto světle vyniká informace, kterou zveřejnil Harvard Business Review – 5 % zvýšením spokojenosti zaměstnanců se o 10 % procent sníží náklady.

Stále si ještě myslíte, že spokojenost Vašich lidí je vedlejším produktem zisku?

Alexander Huňát

Diskuze k článku

od: M. Radan Chrobok

Dokonalost obsahuje i spokojenost (pozotivní přístup snižuje náklady) vloženo: 9.5.2009

Dobrý den, vážený pane Huňát, Váš článek mohu se vší zodpovědností označit za dokonale pravdivý - mám s (ne)spokojeností zkušenosti jako zaměstnanec i jako zaměstnavatel, ba jako už i "jen" investor.


I pro pana Koláčka podotýkám, že pozitivní přístup například snižuje míru chybovosti, zvyšuje úroveň šetření zdroji (a tedy celkové účinnosti) a podobně.


Zvláště by mne pak zajímalo, jak například VY jakožto firma (avšak i Vy osobně i v soukromém životě) rozvíjíte mentalitu hojnosti a pozitivnosti (psychické pole možností)?


Přeji Vám Bohatství a Přitažlivost,

M. Radan Chrobok Ph.D.


P.S.: Připravil jsem článek, který by s Vaší myšlenkou (resp. s celou vaší mentalitou) mohl přínosně harmonizovat: http://www.vlastnicesta.cz/akademie/duchovni-rozvoj/skutecne-plnohodnotne-partnerstvi/


Pane Koláček, můžere se také poučit...

reagovat

od: Alexander Huňát

odpověď na článek - POTŘEBUJEME SPOKOJENÉHO PRACOVNÍKA? vloženo: 18.2.2007

Nemám k dispozici článek z Harvard Business Review - převzal jsem tuto informaci od kolegů, ale přesnou odpověď bych hledal u HBR. V každém případě je nezpochybnitelné, že frustrovaný a nespokojený pracovník nebude mít stejnou výkonost jako pracovník spokojený (výkonnost, sdělování a sdílení know-how, odchod z organizace atd.)

reagovat

od: Václav Koláček

Opravdu se sníží náklady ? vloženo: 11.2.2007

Článek je zajímavý a má v sobě hodně pravdy, nicméně mne zaujala poslední věta, opravdu se sníží náklady, není to tak, že se zvýší výkonost celé společnosti (obrat, zisk, kvalita) ale náklady zůstanou ? Náklady se můžou snížit, ale podle mne to bude sekundární efekt a v některých případach mohou i narůst.
V.Koláček

reagovat

Obor

Metoda

Norma

Vojtěch Bednář

Vojtěch Bednář

Poradenství (poradce), Management, Komunikace (Public Relations), Marketing,…

Petr Hlušička

Petr Hlušička

Psychologie/Terapie, Lidské zdroje, Management

Radka Hošková

Radka Hošková

Komunikace (Public Relations), Marketing, Média

Monika Kolková

Monika Kolková

Kvalita - Systémy řízení (ISO), Psychologie/Terapie

Ivona Machová

Ivona Machová

Poradenství (poradce), Duchovní rozvoj, Psychologie/Terapie, Sociologie

Marek Mitáček

Marek Mitáček

Kvalita - Systémy řízení (ISO), Management, Informační technologie, Certifikace…

Michaela Opletalová

Michaela Opletalová

Poradenství (poradce), Management, Informační technologie, Kvalita - Systémy…

Jiří Střelec

Jiří Střelec

Poradenství (poradce), Kvalita - Systémy řízení (ISO), Management, Duchovní…

Pavel Trvaj

Pavel Trvaj

Kvalita - Systémy řízení (ISO), Management, Bezpečnost a PO, Certifikace,…

Martina Václavíková

Martina Václavíková

Management, Poradenství (poradce), Marketing, Lidské zdroje

Poradci

Myšlenky poradce

„Je lepší než popsat stohy dokumentace, nakreslit 1 schéma, obrázek.“ více >>

Jiří Střelec Jiří Střelec

Nejen ISO, AS, OHSAS, CMMI ... a další normy po nás chtějí, popsat co a jak děláme. Většina kvalitářů, manažerů jen popisují texty a ty se kupí. Je to velmi snadné napsat větu. Nejde o větu, jde o to, aby ji lidé pochopili a použili. Normy nám neříkají však jak popsat náš systém řízení. Na rovinu, doba je uspěchaná a lidí nemají čas číst stohy papírů. Informace se na ně valí ze všech stran. Na výš při dlouhém dokumentu si již nepamatují, co bylo na začátku. Obrázek nebo schéma se čte rychleji a také se lépe pamatuje. Co kdyby systém byl vytvořen jako interaktivní model schémat, obrázků a doplňujících textů? Hledejte, kdo ví jak.

Přejete si být informováni o nových článcích, metodách, řešeních z praxe, školeních, nabídkách?

Pokud hledáte konkrétní téma a nemůžete jej najít, napište majiteli na info@vlastnicesta.cz

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory Cookie. Další informace