Chcete si koupit tepelné čerpadlo a fotovoltaiku od skvěle inzerovaného řešení firmy Schlieger? Máte zájem o vyřízení dotací? Pak je dobré vědět, na co si dát pozor. Přečtěte si konkrétní případ a realizaci zakázky této firmy. Poučte se a dejte si pozor na to, kde Vás firma Schlieger uvádí v omyl a jaké všechny komplikace Vám může způsobit. 

Firma Schlieger Vám slibuje, že vše bez starostí zařídit tzv na klíč. Realita je zcela jiná a mnohem horší, než si umíte vůbec představit. Nejen, že Vám neřeknou pravdu, ale způsobují jednu katastrofu za druhou. K dnešnímu dni 21.2.2021 není vyřešena ani jedna reklamace, stížnost nebo požadavek, písemně podaný již v říjnu 2020. Dokonce do dnešního dne nikdo z firmy Schlieger písemně nenavrhl jakékoliv řešení, ani se nevyjádřili ke způsobeným škodám. 

Zakázka Schlieger

Jednoho dne se Vám stane, že aktuální zdroje tepla přestanou fungovat. Tak to bylo u mě. Ať chcete nebo ne, musíte řešit nový kotel. Když jsem si spočítal, co by znamenaly kondenzační kotle vč. nákupu a instalací, byla volba tepelného čerpadla s fotovolatikou jasná budoucí výhoda. Sice dražší, ale s dotací a fotovoltaickou elektrárnou je návratnost rychlá. 

Obchodník byl neuvěřitelně ochotný. Přijel i ve večerních hodinách, odpověděl na všechny otázky. Dohodli jsme se na zadání s tím, že v příštím roce se dokoupí baterky a rozšíří panely na střeše. Na to navrhl řešení, které by to mělo splňovat. Pro jistotu vše několikrát konzultoval po telefonu se specialisty a jejich návrh dal do smlouvy. Rovněž jsem řešil, zda potřebuji nějaká povolení. Byl jsem ujištěn, že pokud nestavím a nedělám rekonstrukci, jde pouze o výměnu kotle a není třeba žádné povolení ani souhlas. Jde jen o elektroinstalaci. To znělo logicky. Na klimatizaci, která je vlastně stejná jako tepelné čerpadlo, také nepotřebujete stavební povolení. Navíc jsem našel vyjádření z Ministerstva pro místné rozvoj, který ujišťuje, že při zajištění systému tepleného čerpadla a fotovoltaiky nepotřebujete žádné povolení. 

6.8.2020 jsme zkompletovali všechny podklady a podepsali smlouvu. Podmínkou bylo také získat dotaci a čerpadlo instalovat do října 2020, abychom měli čím topit a ohřívat vodu.   

První komplikace a dokladová katastrofa dotace Zelená úsporám

Obchodník všechny podklady zkontroloval, potvrdil kompletnost a předání do administrativy firmy. Nyní byl čas jen čekat. Místo toho přišla zpráva, že obchodník byl vyhozen. Při jednání s ředitelem obchodu jsem žádal o přidělení nového obchodníka, ten to však striktně odmítl. 

Začal jsem žádat harmonogram, co vše a kdy máme mít připravené a jak bude zakázka probíhat. Na opakovaný dotaz jsem nikdy nic nedostal. Dostal jsem jen ujištění, že vše je OK a podklady na dotace také. Uplynul asi měsíc od podpisu smlouvy a přišla mi zpráva, že pro dotaci chybí doklad - potvrzení, že jsem majitelem účtu. Ihned jsem jej dodal a požádal o písemné potvrzení, zda mají opravdu všechny doklady. Dostal jsem jej a také s ujištěním, že v následujícím týdnu 20.9.2020 bude žádost podána. Jenže vše bylo jinak. Po cca dalším měsíci jsem se dověděl, že žádost stále nepodali a že jim chybí faktury za elektřinu. Tedy zjistíte, že za 2 měsíce žádost vůbec nepodali. Nemluvě o tom, že nám po několika týdnech volal úředník kvůli dotaci a nechápal důvody podání žádosti. Ukázalo se, že je zde další přinejmenším nejasnost. Zásluhou obchodníka, kterého vyhodili a odřízli od emailu, se podařilo chybu napravit. Bez něj by se to nepovedlo a schválení by neproběhlo. 

Instalace tepelného čerpadla Schlieger 

Říjen se blížil a dostal jsem termín instalace 7.-8.10.2020. Zajásal jsem a cca 14 dní před instalací jsem si zavolal na firmu, abych se ujistil a potvrdil si, co vše mám mít připravené. Místo toho jsem se dozvěděl, že termín je již 21.9.2020, což mi nikdo neřekl. Nakonec jsme se domluvili na 24.9.2020. Přijeli 2 pracovníci cizí národnosti, kteří byli milí, ale čeština jim moc nešla. Tepelné čerpadlo ve dvou instalovali 3 dny. Něco, co se dá udělat ve dvou za 1,5 dne. V pozdních večerních hodinách nám předali instalaci s tlustým manuálem, podle kterého si máme  tepelné čerpadlo nastavovat a udržovat. 

Jen pro informaci, ani jeden pracovník, co nás navštívil, nebyl zaměstnanec firmy Schlieger a převážně neuměli česky. 

Firma Schlieger nemá správný manuál k tepelnému čerpadlu Inverter X

Hned druhý den ráno jsem začal studovat manuál a zjistil jsem, že manuál neobsahuje instalované tepelné čerpadlo Inverter X. Dalším čtením jsem zjistil, že: 

  • manuál obsahuje technické parametry jiných čerpadel
  • v manuálu nenajdete, jak dopustit vodu do topného okruhu
  • nastavit teploty v jednotlivých dnech podle provozu domu se mi nepodařilo 
  • požadavky na údržbu neodpovídají instalovanému čerpadlu - údržbu musíte dodržovat, aby Vám nepadla záruka. Průtokové okénko, které máte kontrolovat, prostě neexistuje

Ihned jsem požádal o správný manuál i s výčtem chyb a požadavkem, jak čerpadlo nastavit. Bylo mi přislíbeno poslat správný manuál. Jenže následně 2x mi poslali ten samý, jen rukou někdo napsat na hřbet obalu Inverter X.  Uvnitř však žádný Inverter X není. Do dnešního dne správný manuál neposkytli. 

Tepelné čerpadlo a voda ve sklepě 

Další komplikace na sebe nenechaly dlouho čekat. Ve sklepě se začaly objevovat louže vody. Nemohli jsme přijít na to, odkud se voda bere a jediná možnost byly nádrže a instalace od firmy Schlieger. Nahlásili jsem závadu. Trvalo to 7-14 dní, než přijel technik. Ten zjistil, že vodu do sklepa vypouští přetlakový ventil u instalace tepelného čerpadla. Prý když je ve vodovodním řádu větší tlak, tak ventil vodu vypustí na zem. Na to nás nikdo neupozornil. Prý se to dá řešit instalací útlumového ventilu a je to prý ojedinělý úkaz, tak asi 2 případy ze sta. No, ono to není pravda,  je všude tam, kde je instalace na kopci. Hurá, klidně vám vytopí sklep a je jim to jedno. 

První mrazy a tepelné čerpadlo přestalo fungovat 

Vzápětí začalo mrznout. Přišel první mráz a čerpadlo přestalo topit. Ptáte se na elektrokotel, který v takových případech má zapnout a trochu temperovat dům? Tak ten také nezafungoval. Ten den nikdo ze servisu nepřijel. Shodou okolností druhý den měli montéři montovat fotovoltaický systém, po telefonu komunikovali se servisem. Čerpadlo nerozjeli, ale opravili elektrokotel. Dům tolik nepromrzl. Po mnoha urgencích měl další den přijet skvělý specialista na tepelná čerpadla. Přijel montér, který čerpadlo montoval. Čerpadlo opět vypnul a zapnul a to se rozjelo. Na dotaz, co bylo příčinou, pokrčil rameny. 

Využil jsem jeho návštěvy a podal jsem mu manuál, který mi předal při instalaci, a požádal jsem ho ať nastaví topný režim podle našich potřeb. Rukou ukázal na display a že si to mohu nastavit. Byl jsem nedobytný a chtěl jsem, aby mi to ukázal podle manuálu. Jeho věta mě lehce překvapila -  “To jsem nikdy nedělal.” Vrazil jsem mu do ruky manuál a odešel s tím, ať mi dá vědět, až to bude mít. Po asi půl hodině až hodině přišel, že na to nějak přišel, ne však podle manuálu. 

Následující den čerpadlo opět nefungovalo. 

Zkusil jsem vypnout a zapnout a zase se rozjelo. Znovu jsem napsal na servis firmy Schlieger a žádal o vyřešení a prevenci, aby se nic takového neopakovalo. Dodnes bez odpovědi. 

Série katastrof s firmou Schlieger nekončí. Počkejte si na další díl.