Ekonomika jakosti je metodika zaměřená na to, jak organizace mohou zvyšovat spokojenost zákazníka a současně snižovat náklady. Metodika je podpořená mezinárodní normou ISO/TR 10014 Směrnice pro management jakosti. Vede management k dosažení podnikatelského záměru při neustálém zlepšování výkonnosti.
Metodika ekonomiky jakosti je zaměřená jak při naplňování podnikatelského záměru najít vhodný způsob řízení nákladů. Klade veliký důraz na:
- spokojenost - věrnost zákazníka
- důvěru ve firmu
- dobré jméno produktu
- image firmy
Základní systém managementu kvality rozšiřuje o ekonomické cíle. Cíle krátkodobé i dlouhodobé a samozřejmě jejich naplňování a průběžné vyhodnocování.
Součástí metodiky naleznete:
- provedení analýzy nákladů
- náklady na shodu a na neshodu
- definování přínosů pro zákazníka
- faktory způsobující spokojenost, potěšení
- kritické finanční dopady
- identifikování příležitostí
- přezkoumání vedením
- silná orientace na výkonnost
- monitorování nákladů
- apod.