Six Sigma

datum publikace 23.04.2012

Metodika DMAIC - základ six sigma

Six Sigma je metoda využívající sběru dat, faktů a informací pro statistickou analýzu. Výsledky statistické analýzy jsou pak využívány k zlepšování obchodních, výrobních, logistických a dalších procesů. Hlavním cílem six sigma je minimalizovat ztráty v procesech.

Základem Six Sigma byly statistické metody aplikované do řízení procesů. V průběhu vývoje a kombinací dalších nástrojů kvality vznikla nová filozofie nazývaná Six Sigma.
Dnes je za Six Sigma považován komplexní, pružný podnikatelský proces k dosažení maximálního obchodního úspěchu firmy. Je založen na porozumnění potřeb a očekávání zákazníků, disciplinovaném používání informací, dat a statistické analýzy. To vše je využíváno k řízenému zlepšování obchodních, výrobních, logistických a dalších procesů.

Six Sigma si klade tyto cíle:

  • maximalizovat zisk
  • růst podílu na trhu
  • zvýšit produktivitu
  • redukovat obslužné doby
  • minimalizovat neshody, náklady, chyby a předcházet jejich vzniku
  • efektivně využívat zdroje
  • monitorovat procesy k jejich úspěšnému řízení
  • apod.

Six Sigma se snaží upravit firemní procesy tak, aby předcházely vzniku negativních jevů (ztráty, neshody, reklamace, apod.)

Vysvětlení základních pojmů:

Six Sigma - metodologie pro zlepšování procesů a kvality firmy, kterou zavedla společnost Motorola.
Sigma- směrodatná odchylka charakteristik procesu, převážně používaná v SPC (Statistical Process Control). Odchylka označující rozsah rozdílů nebo odlišností ve vybrané skupině položek nebo dat procesu.
DPMO - počet vad na milión příležitostí k vadě (Defects Per Milion Opportunities)
CTQ - hraniční meze rozhodující o kvalitě (Critical To Quality)

Nástroje Six Sigma

Six Sigma využívá při změně a vytváření firemních procesů na cestě k zisku celou řadu nástrojů, které znáte z obecného zajišťování kvality a také ze zajišťovaní systému jakosti dle ISO 9001. Většinou při zavádění norem ISO 9001, ISO/TS 169 49 se používají nástroje Six Sigma. Mezi základní nástroje patří:

1. Potřeby a očekávání zákazníka
2. Kreativní myšlení
3. Návrh experimentů
4. Procesní řízení
5. SPC - Statistické řízení procesů
6. Analýza rozptylu
7. Vyvážené vztahy - lidé, procesy, ekonomika
8. Průběžné zlepšování

 

K zavedení Six Sigma je využíván model DMAIC

Pro zavádění Six Sigma je využíván model DMAIC viz. obrázek, který původně vzešel z modelu PDCA. Model DMAIC je zřetelnější a komplexnější. Také silněji vnímá hlas zákazníků a hlas procesů.

Autor, poradce: Jiří Střelec

Související články:

Lean Six Sigma - 12 dotazů a odpovědí

Potřebujete-li trénink / školení na danou metodu kontaktujte naše poradce.

Obor

Myšlenky poradce

„Každý golfista zahraje špatnou ránu. Je na něm, jak dlouho bude špatně hrát. “ více >>

Jiří Střelec Jiří Střelec

Právě až uděláme chybu, uvědomíme si, že něco jsme podcenili, neudělali správně. Je to běžný proces učení bez kterého bychom těžko získávali cenné zkušenosti. Velmi důležité je zvládnout emoce, uvědomit si příčinu a v chybě již nepokračovat. Na golfu v takovém případě emoce pracují na plno a špatnou ránu si musí golfista napravit nebo dostává trestnou ránu. Je to stejné jako v životě. Za každou úlevu se platí. 

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory Cookie. Další informace