Trvalé zlepšování procesů

datum publikace 23.04.2012

Trvalé zlepšování procesů

Trvalé zlepšování je dlouhodobý proces především pro zaběhané firmy, aby neustrnuly na jednom místě a neztratily pozici na trhu. Jde o aktivní zapojení pracovníků do zlepšování jejich vlastní práce, zjednodušování procesů, využívání technologii apod. 

Související články

Většina firem je dnes řízena procesně. To znamená, že firma je "rozkouskovaná" na jednotlivé procesy. Nejjednodušší přehled o rozdělení firmy na procesy představuje mapa procesů. Rozdělení umožňuje snadno se věnovat dílčím částem, tedy jednotlivým procesům a inividuálně je zlepšovat. Jsou-li procesy dobře navrženy jsou v nich vidět i všechny návaznosti na ostatní procesy. Firma je totiž celistvý systém, který drží a funguje efektivně jen díky svým vazbám. Při zlepšování se nesmí narušit vazby, které zajištují funkčnost systému jako celku. 

Zlepšování je pak založeno především těchto aktivitách: 

  • rozbor procesu:
    • potřebné činnosti
    • způsob provedení činností s ohledem na jejich:
      • náklady
      • dobu trvání
      • potřebnou kvalifikaci pracovníků
      • modernizaci - robotizaci apod
    • rozbor toku informací
    • funkčnost vazeb
    • způsob řízení nebo vedení
  • využití informačního systému nebo jiných technologii
  • strategie firmy a řízení změn
  • monitorování procesu skrze metriky, kpi
  • tvorba přidané hodnoty
  • tvorba ztrát
  • motivace pracovníků
  • apod.

Zlepšování procesů je zcela individuální a je třeba zohlednit podnikatelský záměr firmy, styl řízení, obor ve kterém funguje, ale také firemní kulturu. Firma je totiž socio-technický systému, kde se prolínají technologie, schopnosti pracovníků a vlivy sociálních skupin. Jedno technické zlepšení může mít silný dopad na sociální chování týmů. 

Počítejte s tím, že pro trvalé zlepšování budete potřebovat kombinovat více metod a z různých oborů, abyste dosáhli užitečných výsledků. 

 

Diskuze k článku

Obor

Myšlenky poradce

„Nejrozšířenější, nejjednodušší postup jak efektivně rozjet podnikání je ISO, jen málokdo to pochopil.“ více >>

Pavel Trvaj Pavel Trvaj

Každé podnikání (i výroba piva) začíná tím, že si odpovím na následující otázky – kdo potřebuje pivo? Kolik ho bude potřebovat? Za kolik jej mohu prodávat? Apod. Prostě napřed uděláte rozbor potřeb, zákazníků – marketingový průzkum, finanční kalkulace. Stanovíte si konkrétní vizi, strategii, cíle. Vše připravujete sami, je to přeci Vaše myšlenka, Vaše podnikání, prostě se angažujete.

Když vše dává smysl a je to reálné, začnete definovat, co musíte všechno a jak udělat – no prostě definujete procesy. K nim pak přidáte zdroje (lidské a materiální), vybavení, informace, apod. Pokud jsou pořád rizika menší než možnost být přínosný pro zákazníka. Můžete podnikání rozjet. Oslovíte zákazníky, dodavatele, uzavřete smlouvy, začnete vyrábět a dodávat. Určitě na poprvé nebudete skvělí, ale vyděláte první peníze, dostanete nové nápady a začnete zlepšovat, co již máte. Když si ty nejdůležitější myšlenky, postupy, výsledky zapíšete, máte firmu připravenou podle ISO 9001. 

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory Cookie. Další informace