Trvalé zlepšování procesů

datum publikace 23.04.2012

Trvalé zlepšování procesů

Trvalé zlepšování je dlouhodobý proces především pro zaběhané firmy, aby neustrnuly na jednom místě a neztratily pozici na trhu. Jde o aktivní zapojení pracovníků do zlepšování jejich vlastní práce, zjednodušování procesů, využívání technologii apod. 

Související články

Většina firem je dnes řízena procesně. To znamená, že firma je "rozkouskovaná" na jednotlivé procesy. Nejjednodušší přehled o rozdělení firmy na procesy představuje mapa procesů. Rozdělení umožňuje snadno se věnovat dílčím částem, tedy jednotlivým procesům a inividuálně je zlepšovat. Jsou-li procesy dobře navrženy jsou v nich vidět i všechny návaznosti na ostatní procesy. Firma je totiž celistvý systém, který drží a funguje efektivně jen díky svým vazbám. Při zlepšování se nesmí narušit vazby, které zajištují funkčnost systému jako celku. 

Zlepšování je pak založeno především těchto aktivitách: 

  • rozbor procesu:
    • potřebné činnosti
    • způsob provedení činností s ohledem na jejich:
      • náklady
      • dobu trvání
      • potřebnou kvalifikaci pracovníků
      • modernizaci - robotizaci apod
    • rozbor toku informací
    • funkčnost vazeb
    • způsob řízení nebo vedení
  • využití informačního systému nebo jiných technologii
  • strategie firmy a řízení změn
  • monitorování procesu skrze metriky, kpi
  • tvorba přidané hodnoty
  • tvorba ztrát
  • motivace pracovníků
  • apod.

Zlepšování procesů je zcela individuální a je třeba zohlednit podnikatelský záměr firmy, styl řízení, obor ve kterém funguje, ale také firemní kulturu. Firma je totiž socio-technický systému, kde se prolínají technologie, schopnosti pracovníků a vlivy sociálních skupin. Jedno technické zlepšení může mít silný dopad na sociální chování týmů. 

Počítejte s tím, že pro trvalé zlepšování budete potřebovat kombinovat více metod a z různých oborů, abyste dosáhli užitečných výsledků. 

 

Diskuze k článku

Obor

Myšlenky poradce

„Jde-li o nás samotné a jde nám o všechno, umíme zabrat a změnit se.“ více >>

Jiří Střelec Jiří Střelec

Mnohokrát uslyšíte, že lidé se nemění. Oni se mění a my sami jsme se změnili. Když jsme chtěli první počítač, šli jsme na brigádu. Když nám šlo o dívku snů, byli jsme ochotni se naučit básničku nebo ji dokonce napsat. Když jsme rodiči, chceme a umíme chránit vlastní děti. Jejich úsměv za to stojí. Je velmi málo lidí, kteří nemají o nic zájem a nechtějí se změnit. Často jen nevíme, jak se dostat se zaběhaného stereotypu.

Manažeři občas neví, jak změnu vyvolat případně se obávají toho, že změnu neumí udělat příjemnou cestou. Nepříjemné situace se jim řešit nechtějí.

Přejete si být informováni o nových článcích, metodách, řešeních z praxe, školeních, nabídkách?

Pokud hledáte konkrétní téma a nemůžete jej najít, napište majiteli na info@vlastnicesta.cz

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory Cookie. Další informace