Trvalé zlepšování procesů

datum publikace 23.04.2012

Trvalé zlepšování procesů

Trvalé zlepšování je dlouhodobý proces především pro zaběhané firmy, aby neustrnuly na jednom místě a neztratily pozici na trhu. Jde o aktivní zapojení pracovníků do zlepšování jejich vlastní práce, zjednodušování procesů, využívání technologii apod. 

Související články

Většina firem je dnes řízena procesně. To znamená, že firma je "rozkouskovaná" na jednotlivé procesy. Nejjednodušší přehled o rozdělení firmy na procesy představuje mapa procesů. Rozdělení umožňuje snadno se věnovat dílčím částem, tedy jednotlivým procesům a inividuálně je zlepšovat. Jsou-li procesy dobře navrženy jsou v nich vidět i všechny návaznosti na ostatní procesy. Firma je totiž celistvý systém, který drží a funguje efektivně jen díky svým vazbám. Při zlepšování se nesmí narušit vazby, které zajištují funkčnost systému jako celku. 

Zlepšování je pak založeno především těchto aktivitách: 

  • rozbor procesu:
    • potřebné činnosti
    • způsob provedení činností s ohledem na jejich:
      • náklady
      • dobu trvání
      • potřebnou kvalifikaci pracovníků
      • modernizaci - robotizaci apod
    • rozbor toku informací
    • funkčnost vazeb
    • způsob řízení nebo vedení
  • využití informačního systému nebo jiných technologii
  • strategie firmy a řízení změn
  • monitorování procesu skrze metriky, kpi
  • tvorba přidané hodnoty
  • tvorba ztrát
  • motivace pracovníků
  • apod.

Zlepšování procesů je zcela individuální a je třeba zohlednit podnikatelský záměr firmy, styl řízení, obor ve kterém funguje, ale také firemní kulturu. Firma je totiž socio-technický systému, kde se prolínají technologie, schopnosti pracovníků a vlivy sociálních skupin. Jedno technické zlepšení může mít silný dopad na sociální chování týmů. 

Počítejte s tím, že pro trvalé zlepšování budete potřebovat kombinovat více metod a z různých oborů, abyste dosáhli užitečných výsledků. 

 

Diskuze k článku

Obor

Myšlenky poradce

„Poctivý poradce účtuje jen skutečnou práci.“ více >>

Jiří Střelec Jiří Střelec

Hodně podnikatelů zažilo spolupráci s poradci, kdy poradce "zapíná stopky" od pozdravu "Dobrý den,..". Do faktury zahruje i společenskou diskusi o tom, jak se firmě daří nebo i přestávky. Poctivý poradce vykazuje jen dobu, kdy využíval své odbornosti ve prospěch zákazníka. Jde o dobu, kdy analyzuje, hledá řešení, lektoruje, trénuje apod.

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory Cookie. Další informace