ČSN ISO 10014: Management kvality - Směrnice pro dosahování finančních a ekonomických přínosů
Datum vydání – březen 2007
Účinnost normy – 1. duben 2007
Norma popisuje návod a metodiku jak zvýšit spokojenost zákazníka, snížit náklady a získat tak vyšší benefity (přínosy) pro firmu. Norma se opírá o základy systému managementu kvality dle ISO 9001. Zároveň doplňuje normu ISO 9004. Zaměřuje se na vrcholový (TOP) management.
Norma vysvětluje, že systém managementu kvality ovlivňuje ekonomickou výkonnost firmy a to krátkodobě i dlouhodobě. Management by se neměl orientovat jen na krátkodobé snížení nákladů, protože to co vypadá jako krátkodobé výhodné snížení může mít dlouhodobé negativní vlivy na:
- věrnost zákazníka
- dobré jméno výrobků
- důvěru uživatele.
Představuje příklady dosažitelných přínosů, identifikuje manažerské metody a nástroje, které jsou vhodné pro dosažení uváděných benefitů.
ISO 10014: 2006 se skládá z pokynů a doporučení a není určena pro certifikaci, regulační nebo smluvní účely.
Norma obsahuje:
- Předmět technické zprávy
- Normativní odkazy
- Definice
- Prvotní záměr organizace
- Management ekonomiky jakosti
- Identifikování / přezkoumání procesů
- Hledisko organizace
- Hlediska zákazníků
- Management procesů zlepšování