ČSN ISO 10014: Management kvality - Směrnice pro dosahování finančních a ekonomických přínosů

Datum vydání – březen 2007

Účinnost normy – 1. duben 2007

Norma popisuje návod a metodiku jak zvýšit spokojenost zákazníka, snížit náklady a získat tak vyšší benefity (přínosy) pro firmu. Norma se opírá o základy systému managementu kvality dle ISO 9001. Zároveň doplňuje normu ISO 9004. Zaměřuje se na vrcholový (TOP) management.

Norma vysvětluje, že systém managementu kvality ovlivňuje ekonomickou výkonnost firmy a to krátkodobě i dlouhodobě. Management by se neměl orientovat jen na krátkodobé snížení nákladů, protože to co vypadá jako krátkodobé výhodné snížení může mít dlouhodobé negativní vlivy na:

  • věrnost zákazníka
  • dobré jméno výrobků
  • důvěru uživatele.

Představuje příklady dosažitelných přínosů, identifikuje manažerské metody a nástroje, které jsou vhodné pro dosažení uváděných benefitů.

ISO 10014: 2006 se skládá z pokynů a doporučení a není určena pro certifikaci, regulační nebo smluvní účely.

Norma obsahuje:

  1. Předmět technické zprávy
  2. Normativní odkazy
  3. Definice
  4. Prvotní záměr organizace
  5. Management ekonomiky jakosti
  6. Identifikování / přezkoumání procesů
  7. Hledisko organizace
  8. Hlediska zákazníků
  9. Management procesů zlepšování