Analýza rizik

datum publikace 28.03.2015

Analýza rizik je rozbor, zkoumání nežádoucích stavů, nebezpečí, která mohou s danou pravděpodobností nastav a způsobit nám škody. Analýzou hledáme nejvýznamnější rizika, která potřebujeme vhodnými opatřeními eliminovat nebo zcela zamezit jejich vzniku, je-li to možné. 

Analýza rizik je převážně spojena s vedením / řízením projektů. Projekty zavádí nové změny do praxe. Ty se nikdy neobejdou bez rizik. Rizik, které mohou způsobit, že projekt nedosáhne stanovených cílů nebo dojde k velkým finančním, kapacitním .. ztrátám apod. 

U každého rizika se počítá stupeň významnosti rizika:

Významnost rizika = Dopady rizika * Pravděpodobnost výskytu rizika

Dopady jsou většinou hodnoceny stupnicí 1-5, od dopadů zanedbatelých (1) až po krizové (5). Podobně je hodnocena pravděpodobnost výskytu od vyloučené (1) až po jisté (5). S využítím takového ohodnocení vznikne matice významnosti rizika, kde jsou rizika rozčleněná na:

  • nízká - < 12
  • střední - 12 a < 16
  • vysoká - > 16

Následně jsou na vysoká rizika hledána opatření, která by je eliminovala. Podrobný popis metody najdete zde - analýza rizik

Analýza rizik je nedílnou součástí Risk Managementu. Hodnocením rizik se dále zabývají: 

  • analýza stromu údálostí ETA
  • analýza poruchových stavů FTA
  • analýza nebezpečí PHA
  • studie nebezpečí a provozuschopnosti HAZOP
  • analýza rizik a kritické kontrolní body HACCP
  • analýza možného výskytu a vlivu vad FMEA
  • ...

Obor

Myšlenky poradce

„Operativa způsobuje usínání manažerů a celé firmy. “ více >>

Jiří Střelec Jiří Střelec

Každý den přibývá velké množství úkolů a výzev k dořešení. V některých firmách byste ani nemuseli chodit domů a pořád by bylo co dělat. Pořád by úkoly nebyly hotové. Pokud se manažeři začnou "topit" v takové operativě, snadno zapomínají na dlouhodobý rozvoj firmy. Strategicky manažeři začínají usínat a s nimi i jejich firma. Nepostřehnou, že okolní prostředí se mění den co den a že konkurence přinesla nové technologie a produkty. Snadno pak přijde doba, kdy již nemusí do práce. Udělejte si každý týden čas na rozvoj sebe sama, svého týmu, firmy. Věnujte se pravidelně strategii a vizi firmy. 

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory Cookie. Další informace