Kvalita, jakost

datum publikace 06.06.2012

Kvalita představuje soubor konkrétních parametrů, které výrobek, služba, systém má. Jedná se o parametry, které charakterizují jaký výrobek vlastně je. Parametry mohou např. být rozměry, rychlost zápisu dat, cena, apod. O tom, zda výrobek je kvalitní rozhoduje zákazník, který jej má užívat. Podle svého záměru (účelu použití výrobku) rozhoduje, zda dané parametry jsou kvalitní. 

Kvalita se nejlépe vysvětluje na příkladu a nejlépe například na autech. Je kvalitní Fábie nebo je kvalitní Audi A8? Z pohledu člověk, který má potřebu - nízká cena, krátké jízdy, malá spotřeba, ... je kvalitní Fábie. člověk, který má potřebu - dlouhé jízdy, jízdy mimo město, vysoká spolehlivost, komfort jízdy ... bude kvalitní Audi A8. Fábii nemusí považovat za kvalitní. Stejně tak první člověk nemusí Audi považovat za kvalitní protože poměr cena, výkon, komfort bude naprosto neúměrná. Tedy i jediný parametr (např ceny) může u určité cílové skupiny označit výrobek za nedostatečně kvalitní. 

Závod za co nejlepšími parametry výrobku nemusí mít smysl, protože jedním z parametrů může být cena, rozměr atd. Pak by výrobek sice byl technickým skvostem, ale nepoužitelný. 

Parametry výrobku, které charakterizují jeho kvalitu, můžeme hledat například v těchto oblastech: 

  • ZÁKLADNÍ PARAMETRY – rozměry, funkce, spolehlivost, vzhled, ergonimie, ...
  • BEZPEČNOST - rychlost prohoření, bez ostrých hran, ...
  • EKONOMIKA - cena, rentabilita, návratnost,  ...
  • EKOLOGIE - bez obsahu olova, doba rozpadu na neškodné látky, ...
  • LOGISTIKA - objem jedné dodávky, počet kusů v balení, dodávka na konkrétní místo, požadované množství, dodací lhůta, ...
  • SERVIS - dostupnost, doba servisu (24/7), doba vyřešení závady, ...
  • ORGANOLEPTICKÉ VLASTNOSTI - chuť, vůně, vzhled, ...

Ideální by bylo, kdyby všechny parametry bylo možné měřit. Pak se dá snadno určit, kdy je výrobek kvalitní. Ne vždy tomu tak je viz. (chuť, estetický vzhled, ...) O tom, které parametry je třeba sledovat a hodnotit závisí v jakém oboru pracujeme a co potřebují naši zákazníci. 

Obor

Myšlenky poradce

„Neví-li nikdo, jak kvalitní práci děláte, je to jako byste jí neudělali.“ více >>

Jiří Střelec Jiří Střelec

Udělat pro zákazníka, manažera, kolegu kvalitní práci by mělo být samozřejmostí. I kvalitní práce musí být řádně odprezentována. Není-li zákazník o této kvalitě informován a ještě lépe o ní přesvědčen, pak jsme kvalitní práci neudělali.

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory Cookie. Další informace