Kvalita, jakost

datum publikace 06.06.2012

Kvalita představuje soubor konkrétních parametrů, které výrobek, služba, systém má. Jedná se o parametry, které charakterizují jaký výrobek vlastně je. Parametry mohou např. být rozměry, rychlost zápisu dat, cena, apod. O tom, zda výrobek je kvalitní rozhoduje zákazník, který jej má užívat. Podle svého záměru (účelu použití výrobku) rozhoduje, zda dané parametry jsou kvalitní. 

Kvalita se nejlépe vysvětluje na příkladu a nejlépe například na autech. Je kvalitní Fábie nebo je kvalitní Audi A8? Z pohledu člověk, který má potřebu - nízká cena, krátké jízdy, malá spotřeba, ... je kvalitní Fábie. člověk, který má potřebu - dlouhé jízdy, jízdy mimo město, vysoká spolehlivost, komfort jízdy ... bude kvalitní Audi A8. Fábii nemusí považovat za kvalitní. Stejně tak první člověk nemusí Audi považovat za kvalitní protože poměr cena, výkon, komfort bude naprosto neúměrná. Tedy i jediný parametr (např ceny) může u určité cílové skupiny označit výrobek za nedostatečně kvalitní. 

Závod za co nejlepšími parametry výrobku nemusí mít smysl, protože jedním z parametrů může být cena, rozměr atd. Pak by výrobek sice byl technickým skvostem, ale nepoužitelný. 

Parametry výrobku, které charakterizují jeho kvalitu, můžeme hledat například v těchto oblastech: 

  • ZÁKLADNÍ PARAMETRY – rozměry, funkce, spolehlivost, vzhled, ergonimie, ...
  • BEZPEČNOST - rychlost prohoření, bez ostrých hran, ...
  • EKONOMIKA - cena, rentabilita, návratnost,  ...
  • EKOLOGIE - bez obsahu olova, doba rozpadu na neškodné látky, ...
  • LOGISTIKA - objem jedné dodávky, počet kusů v balení, dodávka na konkrétní místo, požadované množství, dodací lhůta, ...
  • SERVIS - dostupnost, doba servisu (24/7), doba vyřešení závady, ...
  • ORGANOLEPTICKÉ VLASTNOSTI - chuť, vůně, vzhled, ...

Ideální by bylo, kdyby všechny parametry bylo možné měřit. Pak se dá snadno určit, kdy je výrobek kvalitní. Ne vždy tomu tak je viz. (chuť, estetický vzhled, ...) O tom, které parametry je třeba sledovat a hodnotit závisí v jakém oboru pracujeme a co potřebují naši zákazníci. 

Obor

Myšlenky poradce

„Jde-li o nás samotné a jde nám o všechno, umíme zabrat a změnit se.“ více >>

Jiří Střelec Jiří Střelec

Mnohokrát uslyšíte, že lidé se nemění. Oni se mění a my sami jsme se změnili. Když jsme chtěli první počítač, šli jsme na brigádu. Když nám šlo o dívku snů, byli jsme ochotni se naučit básničku nebo ji dokonce napsat. Když jsme rodiči, chceme a umíme chránit vlastní děti. Jejich úsměv za to stojí. Je velmi málo lidí, kteří nemají o nic zájem a nechtějí se změnit. Často jen nevíme, jak se dostat se zaběhaného stereotypu.

Manažeři občas neví, jak změnu vyvolat případně se obávají toho, že změnu neumí udělat příjemnou cestou. Nepříjemné situace se jim řešit nechtějí.

Přejete si být informováni o nových článcích, metodách, řešeních z praxe, školeních, nabídkách?

Pokud hledáte konkrétní téma a nemůžete jej najít, napište majiteli na info@vlastnicesta.cz

Kvóty auditu
Mapa procesů
Koš - barva neshoda?
Diskriminace ISO
Formální strategie
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory Cookie. Další informace